kan ik drogemond krijgen door medicijnen abilify?

ik slik nog maar net de pillen en nu al droge mond

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Meestal heb je bij middelen uit deze categorie inderdaad kans op bijwerkingen als een droge mond. Maar bij Abilify zie ik in het farmacotherapeutisch kompas juist iets anders staan:

"Bijwerkingen
Vaak (1-10%): slapeloosheid, rusteloosheid, angst, duizeligheid, extrapiramidale stoornis, acathisie, slaperigheid, tremor, wazig zien, misselijkheid, braken, dyspepsie, obstipatie, speekselvloed, hoofdpijn, asthenie"

Ook bij de minder vaak voorkomende bijwerkingen komt een droge mond niet voor. Wél dus de speekselvloed, wat eigenlijk het tegenovergestelde is. Als jij het idee hebt dat de droge mond in jouw geval door dit middel komt, kun je het beste even contact opnemen met je apotheker. Maar het is dus geen bekende bijwerking bij dit middel.

Gebruik je misschien nog andere medicatie, die dit kan veroorzaken? Een droge mond kan ook komen door je omgeving (droge lucht) of door zenuwen, waardoor je sneller gaat ademen en vaak meer door je mond in plaats van door je neus. Misschien helpt het om daar wat op te letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Op de website van Lareb, waar bijwerkingen kunnen worden gemeld, kom ik (onder 'maag-darmstelsel' > even naar beneden scrollen) wél die bijwerking tegen:
http://www.lareb.nl/Databank/Zoek-op-geneesmiddel.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar alleen al het feit dat deze bijwerking niet in het kompas staat, en wél bij Lareb gemeld wordt, zegt mij dat het geen gangbare bijwerking is. Reden te meer om dit te melden bij de apotheker, als je echt het idee hebt dat het komt van de medicatie. Hoe meer onbekende bijwerkingen gemeld worden (zoals bij Lareb, ook door artsen en apothekers) hoe meer er bekend wordt over bijwerkingen van allerlei medicatie.