hoe lang kun je last hebben van een slijmbeursontsteking

heb al vanaf december een zere schouder en de orthopeed zegt dat het een slijmbeursontsteking zou kunnen zijn ik heb al 2 injecties gehad en vraag me af hoelang het duurt voor het overgaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.2K

Het beste antwoord

Het schoudergewricht zit ingewikkeld in elkaar. De kop van de bovenarm (D) vormt een gewricht met de kom (E) van het schouderblad (H). De kop en de kom zijn bekleed met kraakbeen. Aan de bovenzijde wordt het gewricht beschermd door een soort dak van bot (A) en het sleutelbeen (F). Dit botdak heet het acromion. De arm wordt bewogen met spieren (C). Deze lopen tussen het acromion (A) en de kop door. Om de spieren soepel langs het acromion te laten glijden zit hier een met slijm gevulde holte tussen, het zogenaamde 'slijmbeurs' (B). Indien de slijmbeurs geïrriteerd raakt zwelt deze op. Hierdoor raakt de slijmbeurs eerder bekneld bij bepaalde bewegingen van de arm. Dit veroorzaakt pijnklachten.

Wat is de oorzaak?

De slijmbeurs kan door meerdere oorzaken geïrriteerd raken. Bij jongere mensen ontstaat het vaak door overbelasting, voornamelijk bij werkzaamheden boven het hoofd. Ook kan door een klein ongeval, zoals zich vertillen of een val, een scheurtje in de spier ontstaan.

Bij oudere mensen is de spieraanhechting kwetsbaarder. Er ontstaan eerder scheuren, welke moeilijker genezen. Hierdoor wordt het spieroppervlak onregelmatig en raakt de slijm-beurs sneller geïrriteerd.

Wat zijn de klachten?

Het subacromiale impingement syndroom komt zéér veel voor. Veel voorkomende klachten zijn:

Pijn rond het schoudergewricht bij heffen en draaien van de arm
Uitstralende pijn naar de elleboog of nek
Nachtelijke pijn bij het liggen op de arm
De jas niet meer aan kunnen trekken
Hoe wordt de diagnose het subacromiale impingement syndroom gesteld?

Op grond van de beschrijving van de klachten wordt de diagnose vaak al vermoed. Bij het lichamelijk onderzoek worden testjes uitgevoerd, waardoor de klachten tijdelijk kunnen toenemen. Meestal wordt een röntgenfoto gemaakt om andere oorzaken uit te sluiten. Soms is op de foto een kalkafzetting te zien. Kalkafzettingen zijn een teken van een (genezen) spierbeschadiging.

In enkele gevallen wordt een MRI (magnetische scan) gemaakt om een scheur in de spieraan-hechting op te sporen. Een MRI is niet noodzakelijk voor een juiste diagnose.

Welke behandelingen zijn mogelijk?

De slijmbeursirritatie geneest meestal vanzelf door middel van rust. De genezing kan enkele weken tot maanden duren. Bij hardnekkige irritatie worden één of meer injecties in de slijmbeurs gegeven. Indien de aandoening chronisch is kan tot een operatie worden besloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijke uitleg ben er erg blij mee.

Andere antwoorden (4)

sommige mensen hebben er jaren last van ..
het ligt aan wat je er mee doet en of je je arm wel voldoende rust geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je idd heel lang last van hebben. Heb het aan beide schouders (niet tegelijkertijd ! ) gehad eb uiteindelijk bleek een prednison injectie mij te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben er aan geopereerd al 8 jaar geleden
Mijn moeder heeft er al minstens 5 jaar last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe lang kun je last hebben van een slijmbeursontsteking??
nou je kan er je hele leven mee zitten ik heb het nu zelf al 5 a 6 jaar en het is bij mij iets dat komt en gaat vaak heeft het met het weer te maken het is niet echt super fijn om te hebben maar er is mee te leven soms beetje op je tanden bijten warm houden en gewoon rusten maar niet late gaan blijf hem wel gebruiken

sterkte