Ik heb een stroomshock gehad van een laptop lader op mijn tong voor een seconde kan dit kwaad?

Ik deed onbewust mijn ac100 240v 50-60 HZ 1.5A op mijn tong voor een seconde ik voelde me daarna zwak en gevoel van flauwvallen maar dat kan ook komen doordat ik heel erg geschokken was. Is dit gevaarlijk en wat moet ik nu doen?
En de lader was in de stopcontact

Picture for question

Antwoorden (1)

Je hoeft helemaal niks te doen. Een elektrische schok kan de werking van je hersenen en je hart verstoren, met zelfs dodelijke afloop. Als het vermogen hoog genoeg is kun je ook (ernstig) brandwonden krijgen. Maar dan heb je het over VEEL hogere vermogens en een hoger voltage. Tot 42V is in haast alle gevallen veilig voor mensen. Je krijgt even een opdonder, maar dat was het dan ook.
De output van jouw adapter is slechts 19 Volt.
Toegevoegd op 24 februari 2023 02:38: tekst
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Je uitleg gaat voornamelijk over voltage, terwijl het stroom is wat de indicator is voor gevaar.
Voltage is wel een factor. Voltage is van belang om wel/niet voldoende te zijn om onder spanning te komen te staan.
Boven 42 V kan dus ook prima veilig zijn voor mensen.
Denk aan uit de auto stappen en een schok krijgen van 5000 to 10.000 volt. Compleet ongevaarlijk. Wat gevaarlijk is, is stroomsterkte (A).
https://www.luximprove.com/kennisbank/installatie-techniek/78/werken-met-elektriciteit-wat-zijn-potentieel-de-gevaren
De gevolgen van stroomsterkte
0 tot 2 mA - Prikkelend gevoel - loslaten van de spanningsdraad is mogelijk
.....
Meer dan 100 mA - Meestal dodelijk De output is 4,72A en dus gevaarlijk.
Echter heeft het lichaam voldoende weerstand om 19 volt gelijkspanning te weerstaan. En gebeurt er dus niks.
Mijn vermoeden is dus dat de vrager last heeft van een soort negatief placebo effect.
En niet van een opdonder die niet gevaarlijk was.
Janvanhels
een jaar geleden
Dus ik hoef niet langs de huisarts heb geen schade opgelopen door de shock?
TurfGraver
een jaar geleden
En niet meer zomaar van alles in je mond stoppen. :/
HannekeJanssen
een jaar geleden
Je hoeft niet langs de huisarts. Dat wiebelige gevoel gaat vanzelf weer over, ALS het is veroorzaakt door het stroomschokje.
In ieder geval: stop geen stekkers meer in je mond!