Mag ik mijn teen laten amputeren?

Hallo,
Ik heb al 4 jaar lang last van een ingegroeide teennagel (rechterkant)
ik heb hier al meerdere operaties en ingrepen voor gehad en daarna blijft het een maandje weg en dan komt het weer opnieuw, ik vind dit zo vervelend en het is zo pijnlijk. Ik wordt er moe van.
Mijn vraag is dus of ik mijn grote teen mag laten amputeren want dat is 1 keer een grotere ingreep maar daarna zal ik er geen last meer van hebben, dit lijkt mij veel fijner dan heel me leven lang steeds kleine ingrepen.
Zou dit mogen? En kun je nog wel goed lopen/evenwicht bewaren zonder grote teen?

3.5K
tinus1969
een jaar geleden
Altijd bij dezelfde arts geweest? Probeer eens een andere.
LeonardN
een jaar geleden
Voor zover ik weet weigeren artsen bijna altijd amputatie als het:
-niet medisch noodzakelijk is
-niet gender gerelateerd is
Daarnaast is de grote teen een grote invloed van de balans van je lichaam zoals ik weleens begrepen heb.

Antwoorden (2)

Ga naar een goede podotherapeut en laat een nagelbeugel zetten. Laat dit al jaren doen en geen ingegroeide nagel meer. Elke 6 tot 8 weken de beugel opnieuw laten plaatsen. Bij veel mensen is het tijdelijk en hebben dan geen beugel meer nodig. Bij mij jammer genoeg niet zo. Zelf heb ik diverse keren stukken nagel operatief weg laten halen maar het kwam steeds terug. Succes met je teen/beslissing.
een jaar geleden
Ok, ik neem aan dat u ook wigincisies, beugels en teen stukjes op maat heeft gehad om te corrigeren /druk te ontlasten. De manier van afwikkelen, beenlengteverschil, stand van heupen, het werk dat u doet*, postuur en bouw, kunnen de rest van de nagel opnieuw in een hoek duwen. Goed om te begrijpen waar de oorzaak van de ingroeiende nagel (-> gevolg van iets anders dus) ligt.
Het permanent laten verwijderen van uw gehele teennagel lijkt me minder ingrijpend voor het hele lijf. Daarmee ook beter bespreekbaar bij (huis)artsen.
Uw kleine teen met bijbehorende spieren is overigens even, zo niet meer, belangrijk voor evenwicht.
* Bijv. stratenmaker, professioneel danser o.i.d.
In aanvulling op bovenstaande: na de verwijdering en völlig genezing is er waarschijnlijk wel littekenweefsel aanwezig. Goed uitzoeken hoe dit zo glad mogelijk te laten genezen. Daarna is "Medisch Pigmenteren (Dermatografie)" een mogelijkheid om een nagel te laten Pigmenteren /tatoeëren. Houdt u er rekening mee dat de inkt na.3-4 jaar (dacht ik) vervagen kan/is. Tatoeëren gaat dieper en is niet altijd mogelijk (of mooi!) op littekenweefsel. U kunt zoeken op teennagel tatoeëren (afbeeldingen). Daarmee vind u ook lotgenoten die de nagel hebben laten verwijderen en hoe het er nu uit kan zien/zou kunnen zijn.
Wel opletten of uw teen geschikt is hiervoor, voordat u een onomkeerbare verandering aan laat brengen.
Hopelijk heeft u er iets aan.
Succes!
een jaar geleden