ik heb een blauw plekje op mijn pols en dat zit er al 5 jaar. zou dit een ernstig iets kunnen zijn?

het blauwe plekje steekt 0,2cm omhoog en de lengte is 0,6 bij 0,6cm. heb het wel eens weg gekrapt en is dan een klein beetje paars, maar hersteld altijd weer en dan is het weer een ronde blauwe stip. iemand een idee, alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Amadea
5 jaar geleden
Laat het een keer aan jouw huisarts zien, als je daar toch (voor iets anders) naar toe gaat. Wij kunnen echt niet raden wat dat bij jou zou kunnen zijn. Het zal iets duidelijker worden met een foto, maar dan nog kan niemand van ons jou onderzoeken en bevragen.

Antwoorden (1)

Allereerst kan niemand jou een correct antwoord geven. Daarvoor moet je naar de huisarts gaan.
Er bestaat wel een app (SkinVision) die je kunt downloaden. Deze app wordt in veel landen gebruikt. De beoordelingen zijn over het algemeen goed, maar momenteel ook in opspraak, omdat de app een te hoog risico voorschrijft aan een vlekje, bultje etc. Wat wel een feit is, is dat de app en een dermatoloog even vaak in de goede richting denken.
Echter, ook de dermatoloog moet geregeld een 'hapje' nemen om duidelijk te krijgen wat er nu precies in of op de huid zit.
Even terug naar jou. Wel of niet naar de huisarts gaan, daarvoor ligt de verantwoordelijkheid 100% bij jou.
Kijk wel naar de volgende punten:
Ben je nog heel jong?
Is het plekje al 5 jaar niet veranderd?
Jeukt het niet?
Bloedt het niet?
Indien je op alles ja zegt, kun je overwegen om niet te gaan.
Maar dan weet je ook niet wat het wel is.
Trouwens, blauw, is normaal ook geen reden tot zorgen maken.
Het enige dat ik wel vond was de zogenaamde 'blauwe moedervlek'.
Ik zal je de link erbij doen, maar zeg er wel uitdrukkelijk bij dat een blauwe moedervlek wel kwaadaardig kan worden (net als gewone) en ik wil je niet op voorhand al ongerust maken.
Aan jou om de link te lezen.
https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/blue-nevus-blauwe-moedervlek/
Toegevoegd op 27 december 2018 14:38: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
oke bedankt voor de info!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan!