Waarom krijg ik tijdens het slapen een aura sans migraine?

Soms wordt ik 's nachts wakker voor toiletbezoek. Deze week al twee keer met een aura sans migraine. Afgelopen maanden ook al af en toe. Is het iets neurologisch? Overdag vind ik het normaal, even lastig, maar met 25 minuten is het weg.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.4K
Erna55
7 jaar geleden
Ga hiermee naar de huisarts.

Antwoorden (1)

In de regel is een aura sans migraine ongevaarlijk ; het is letterlijk dat : een migraine-aanval waarbij je geen hoofdpijn hebt. Waarom je het vaak midden in de nacht hebt kan met het niet helemaal ontwaken van je brein te maken hebben, maar ook met het gegeven dat migraine-aanvallen (ook die mét hoofdpijn) kunnen worden veroorzaakt door een zuurstoftekort. Slaap je bijvoorbeeld met je hoofd onder de dekens ?
Ook stress kan een aanval uitlokken.

Ik heb er jaren last van gehad, maar inmiddels al jaren niet meer. Het is plotseling gekomen, en was ook plotseling weer weg. De eerste keren schrok ik me een ongeluk, dacht op zijn minst dat er iets mis was met mijn hoofd (omdat het met beide ogen ook afzonderlijk was), maar later vond ik het wel grappig als het gebeurde. Al is het me één keer overkomen in de auto, en dan kun je beter wel even aan de kant tot de "cirkel" weer groot genoeg is (bij mij was het een blinde punt in mijn gezichtsveld die uitgroeide tot een groeiende, flikkerende cirkel, en verdween als hij "te groot" werd in de loop van 20-25 minuten).

De enige aantekening die ik nog kan maken is dat de aanvallen volledig zijn uitgebleven in de periode dat ik nu gediagnosticeerd ben met slaapapnoe ; en die apnoe kan weer de oorzaak zijn geweest van (lichamelijke) stress en zuurstoftekort. Dat zou eventueel iets kunnen zijn om in je achterhoofd te houden. Ook vermoedde de arts een relatie met de ziekte van meniere, waarvan ik OOK al drie jaar geen last meer heb - al blijft de gehoorschade, de duizeligheid is volledig weg).

Toegevoegd na 1 minuut:
En bijna vergeten ; zeker als je je zorgen maakt of zelf de oorzaak niet 123 kunt achterhalen, is het altijd verstandig een bezoek te brengen aan de huisarts. Wellicht kan hij ook door de juiste vragen te stellen beter inschatten wat eventueel oorzaken zouden kunnen zijn.