Ik slik sinds 4 dagen antidepressiva kan ik last hebben van overstimulatie?

Doordat ik te veel drugs gebruikt hebt, ben ik in een depressie beland. Ik ben nu sinds 4 dagen aan de antidepressiva, paroxetine, maar heb veel bijwerkingen. Regelmatig heb ik het gevoel dat mijn hersenen te "overprikkeld" raken. Dit is een vreselijk gevoel, vergelijkbaar met bad trip. Lastig uit te leggen, maar het is niet te harden. Zelfs als ik een zware slaappil op heb word ik er wakker van (Ik zal ook nooit meer drugs doen, even terzijde.) Mijn arts/psychiater heb ik de klachten voorgelegd, maar zij doet alsof het maar bijwerkingen zijn, het kan geen kwaad en neem een paracetamol etc. Ik maak me toch wel zorgen, kan het zijn dat mijn hersenen er echt niet tegen kunnen? En dat ik het juist meer uit balans breng omdat t al,overpikkeld was door drugsgebruik (6weken laatst) ? Ik gebruik ook al oxazepam er bij, helpt maar beetje.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gevolgen van drugs bestrijden met meer drugs/medicijnen:
Daar zal niet veel onderzoek naar zijn gedaan, extra bijwerkingen zullen niet bekend zijn. Erbij vermelden welke soort drugs je hebt gebruikt kan helpen en hoe lang.
Elke drugs heeft een andere werking en dus andere gevolgen voor je hersenen. Mijn 1e ingeving:
krijg je niet gewoon teveel paroxetine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 5 maanden 6 x coke en 6 x xtc
Ben al verlaagd in dosis van 20 mg naar 10 en toch worden de "aanvallen" elke dag erger, eetlust ook compleet weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitgaande van normale doseringen en geen onzuiverheden, zou je daar geen klachten meer van mogen ondervinden.
Een depressie is na 6 x xtc niet te verwachten, dat een bestaande (beginnende) depressie erger is geworden lijkt me waarschijnlijker. Ik zou de oorzaak niet in je voormalig drugsgebruik zoeken,
maar puur als bijwerking van de paroxetine.
Je hebt het ook over een zware slaappil. Als je dat zo zegt dan gok ik dat je meer slaappillen neemt, daarnaast nog oxazepam.. Met dat soort combi's durf ik er niks meer over te zeggen.
Erna55
9 jaar geleden
Je had blijkbaar ook een reden om drugs te gebruiken.
Wat was je gemoedstoestand toen ?
Hoewel je de neiging hebt om gevoelens met medicatie op te lossen, ga gewoon door deze periode heen. Dan voelt het rot, maar dat gaat over.
Een rot gevoel hoeft niet meteen bestreden te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben al gestopt met medicatie, was echt hel. Medicatie is ook zeker niet mijn eerste keus maar als je je zo rot voelt dat je het niet meer ziet zitten, grijp je alles aan :(
Erna55
9 jaar geleden
Ik snap dat het lastig is om door een rottige periode heen te moeten. Praat hierover met je behandelaar, zoek samen een oplossing.

Antwoorden (2)

Bijwerkingen verdwijnen naar een tijdje.Je kunt het even proberen vol te houden. Als het echt niet te harden is, zou ik in jou geval nog eens bij de huisarts voorleggen. Kan ook zijn dat de dosis te hoog is. Of dit verband houdt met je drugsgebruik, weet ik niet heb het nooit gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antidepressiva zoals paroxetine geven met name in de eerste twee weken bij veel mensen bijwerkingen. Meestal zijn die maag- en darmklachten, maar vaak komt ook voor dat mensen zich suf voelen of dat emoties juist afgevlakt worden. Na 4 tot 6 weken moet echt het antidepressieve effect merkbaar zijn. Dan kunnen emoties juist weer terugkeren en dringen prikkels van buitenaf, die door een depressie vaak worden onderdrukt, weer beter door. In de eerste weken van het gebruik van paroxetine komt overprikkeling als bijwerking niet regelmatig voor.
Wel kunnen er andere dingen aan de hand zijn. Ben je bijvoorbeeld onlangs gestopt met drugsgebruik of heb je in het verleden last gehad van ADHD? Meestal wordt geadviseerd om je lichaam een week of twee te laten wennen aan het nieuwe medicijn. Heb je dan nog net zoveel bijwerkingen, dan kun je het beste contact opnemen met je arts.