Kan je doodgaan als er koolmonoxide vrijkomt terwijl je met een raampje open slaapt?

over koolmonoxide ,voorkomt een een klein open raampje dat mensen door deze sluipmoordenaar overlijden of onwel worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad hele discussies @kapperkort over de juiste plek. Maar jij geeft al heel goed aan dat de verkeerde plek voor zo'n melder een vals gevoel van veiligheid kan geven. En in antwoord op jouw vraag @Haydy, raampje open verkleint het risico maar aangezien het een zwaar gas is dat zich vanaf de grond opstapelt, kan het niet genoeg zijn als het raampje bijvoorbeeld te hoog zit.

Het juiste advies?
"In tegenstelling tot een rookmelder, dient een CO-melder aan de wand te worden gemonteerd op circa 1,50 meter hoogte. Daarnaast dient de melder te opgehangen op minimaal 1,5 tot 2 meter afstand van de hittebron of verbrandingshaard. Dit kan bijvoorbeeld een geiser, CV-ketel of open haard zijn."
"In een slaapkamer kan een koolmonoxidemelder ook op “slaaphoogte” worden gemonteerd."

Zorg er wel voor dat de melder niet op een tochtige plek (dus bij dat open raam in de buurt bijvoorbeeld) komt te hangen, dat verstoort ook de juiste werking van het apparaat.

Meer tips in onderstaand linkje.
Zorg goed voor je veiligheid!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Min.
Koolmonoxide (CO) is iets lichter dan lucht. Je bent in de war met kooldioxide (CO2). Dat is zwaarder dan lucht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus, reden bij reacties in ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verwarring is groot, een korte bloemlezing van opmerkingen met bronvermelding: "de melder wordt laag bij de grond geplaatst omdat koolmonoxide zwaarder is dan lucht."
http://www.alarmsysteemdeal.nl/koolmonoxide-melder.html "Vaak wordt beweert dat koolmonoxide zwaarder is dan lucht. Dit is feitelijk niet juist. Koolmonoxide is onder ideale omstandigheden iets lichter dan lucht. In de praktijk komt het er op neer dat het gas zich meer gelijkmatig zal verspreiden door de ruimte."
http://www.brandweereibergen.nl/veiligheid-preventie/koolmonoxide/ "Even voor de duidelijkheid koolmonoxide zakt naar de grond en rook gaat naar boven."
https://forum.eneco.nl/de-huiskamer-86/stookseizoon-gaat-beginnen-gedacht-co-melder-6285 Bij mijn training met de brandweer (Rode kruis en BHV) heb ik altijd geleerd dat gevaar laag zit, "de hond is eerder dood dan de bewoner". De website van de brandweer van Eibergen zegt dat onder ideale omstandigheden de CO naar boven zal stijgen, maar tegelijk lees ik wat er gebeurt onder minder ideale omstandigheden. Het gas zal zich wellicht beter mengen met lucht dan ik eerder dacht.
Dat maakt het antwoord op de door @Haydy gestelde vraag niet anders: goed ventileren helpt, maar hoeft niet afdoende te zijn. Wat betreft het monteren van een melder denk ik dat ook die stelling gelijk blijft:
- montage op 1,50 meter hoogte heeft het grootste nut m.y.v.
- de slaapkamer waar je een melder het best op slaaphoogte kunt monteren.

Andere antwoorden (2)

Ik zou het niet vertrouwen. Er moet ook genoeg luchtcirculatie zijn, en hoe ga je dat controleren?
Best geen CO bronnen op je kamer. Verwarm elektrisch of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee , helaas . Het zakt vaak van boven naar beneden . Dus de ruimte vult zich van af onder . Daarom snap ik niet dat verklikkers vaak aan de plafonds hangen . Misschien dat iemand daar iets over kan zeggen . Een raampje open helpt wel dat geeft een trek maar zorg altijd voor een goede installatie en ventilatie zet m evt uit bij twijfel . Laat alleen een vak man jaarlijks !! Alles checken .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
De reden dat verklikkers aan het plafond hangen is omdat CO lichter is dan lucht. Het is een mythe dat het zwaarder is.
Het verspreid zich gewoon evenredig door de lucht. Daarom is het zo gevaarlijk. Als het naar beneden zou stromen, zou je er vaak geen last van hebben omdat het onder de deuren doorstroomt. Je slaapt zelden op de grond. Lichter dan lucht bronnen: Het gas is fractioneel lichter dan lucht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmonoxide Vaak wordt beweert dat koolmonoxide zwaarder is dan lucht. Dit is feitelijk niet juist. Koolmonoxide is onder ideale omstandigheden iets lichter dan lucht.
http://www.brandweereibergen.nl/veiligheid-preventie/koolmonoxide/ Is koolmonoxide zwaarder dan lucht?
Koolstofmonoxide of koolmonoxide is niet zwaarder dan lucht. Koolmonoxide is fractioneel lichter dan lucht,
http://www.koolmonoxidemelder.nl/wat-is-koolmonoxide Koolstofmonoxide (CO) is een kleurloos, geurloos gas, iets lichter dan lucht. De densiteit bedraagt 0,968 ten opzichte van 1 voor lucht. CO zal dus de neiging hebben om zich in de hoogste delen van een lokaal te concentreren.
http://www.koolmonoxidemelder.nl/wat-is-koolmonoxide
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@thecis:
"de neiging hebben om zich in de hoogste delen"
Waar vind je die conclusie? Want van dezelfde site:
http://www.koolmonoxidemelder.nl/koolmonoxidemelder
Koolmonoxide is een zwaar gas, het is daarom aan te raden de melder op een hoogte van circa 1,50 meter te monteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk als het gewicht van dat dodelijke gas zo dicht tegen die van de buiten lucht aan is speelt de temperatuur Vd lucht mee . De verwarmde lucht stijgt op . Maar ?? Dit zijn maar gedachten .
Reddie
9 jaar geleden
@Jackd , Koolmonoxide (CO) is iets lichter dan lucht. Je bent in de war met kooldioxide (CO2). Dat is zwaarder dan lucht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat ben ik niet en de link die ik geef is dat ook niet.
CO mag dan wel ietsjes lichter zijn dan lucht, in lucht zitten meerdere gassen waarvan een klein deel weer lichter in dan CO. Het is dus niet het lichtste gas in lucht.
Het is zwaarder dan O2, bijna gelijk aan N2, maar veel lichter als enkele edelgassen.
Dat is echter niet de reden van de 1,5 meter. De verschillen zijn zeer klein. In de praktijk is het even zwaar. Het zal niet zakken maar ook niet stijgen. Tegen het plafond hangt vaak warme lucht, daar zal CO zich mogelijk minder snel mee vermengen. Dus plaats je een meter in het midden of op de plek waar je er het meeste last van zou hebben. In een slaapkamer kan dat op slaaphoogte zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ps. stook je een houtkachel of een gaskachel dan kan de meter wel weer aan het plafond omdat er meestal een warme luchtstroom is van kachel via plafond de kamer rond.
(in dat geval zou ik een combi co / rook melder hoog hangen en eventueel een co meter laag)