Is dit een mallet finger?

Twee weken geleden heb ik een stoot tegen mijn vinger gehad, maar ik ben er niet zeker van of dit gewoon een kneuzing of een mallet finger is. Sinds die twee weken is de zwelling lichtelijk afgenomen. Mijn vingertopje hangt een heel klein beetje naar beneden en ik kan het alleen met ondersteuning strekken.

Dit is een foto van mijn vinger: http://tinypic.com/view.php?pic=2w4b5hi&s=8#.Uv_AsXewb60

Ergens denk ik dat het gewoon een kneuzing is, omdat mijn vinger niet heel erg naar beneden hangt. Misschien kan ik mijn vinger niet strekken vanwege de zwelling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Amadea
10 jaar geleden
Het ziet eruit alsof het bij het bovenste kootje gebroken is. Doet het pijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet als ik bijvoorbeeld met het topje van mijn vinger op een vlak oppervlak druk, maar wel als ik met een andere vinger op het kootje druk. (Tussen de nagel en het kootje in eigenlijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zou ik maar eens een foto van laten maken. Eerst naar de huisarts natuurlijk.

Antwoorden (1)

Dit ziet er toch echt wel uit als een mallet finger.
Bij een mallet finger is het strekpeesje op het laatste kootje van de vinger afgescheurd. Hierdoor is het niet meer mogelijk om het laatste kootje te heffen, zonder hulp van andere vingers. Een mallet finger is meestal niet pijnlijk, maar kan door het stoten nogwel gevoelig zijn.

Als u de vinger niet zou kunnen strekken door de zwelling, dan is het strekken ook niet goed mogelijk met hulp van de andere hand. Als dat al wel kan, dan zou dat wel pijnlijk zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe eerder een mallet finger behandeld wordt, hoe groter de kans op herstel. Ook moet er bij een mallet finger een foto gemaakt worden om een avulsiefractuurtje uit te sluiten.
Naar de huisarts dus...