Als na onderzoek blijkt dat de ontsteking aan de luchtpijp is veroorzaakt door bacteriën, dan kun je behandeld worden met antiobiotica. Als uit bloedonderzoek ook blijkt dat je bloed minder zuurstof bevat, zal je ook extra zuurstof toegediend krijgen.
fremar
10 jaar geleden
Het is inderdaad wel van belang, wat die ontsteking veroorzaakt, is dit een bacterie of virus...?
Wanneer het een virus is, is het in ieder geval niet te behandelen met antibiotica. Ik neem aan dat je al bij de huisarts bent geweest? Anders dat zeker doen en je dan laten doorsturen naar een longarts. Die heeft hier natuurlijk het meeste verstand van!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er maar net vanaf waar de ontsteking door veroorzaakt wordt. Ik ga er even vanuit, dat het echt gaat on een ontsteking van de luchtpijp, een tracheitis. Van wie heeft u die diagnose?
Soms wordt een tracheitis veroorzaakt door een bacterie. In dat geval zou u behandeld moeten worden met antibiotica. Zo'n ontsteking geeft een schraal gevoel in het gebiedbij de adamsappel. Bacteriën geven vaak veel slijm. Een bacteriële tracheitis gegeneest meestal spontaan, maar na 2 maanden zijn antibiotica wel te verantwoorden.
Meestal wordt zo'n ontsteking veroorzaakt door een virus. Antibiotica helpen dan niet. Als de klachten niet spontaan genezen dan wil een kuur met ontstekingsremmers (zoals prednison) wel eens helpen. Vaak is het virus namelijk allang verdwenen en blijft het slijmvlies wat onrustig; de ontstekingsremmers brengen de boel dan weer tot rust.
Daarnaast bestaan er veel andere reden waarom de luchtpijp zo geïrriteerd blijft. Denk dan aan roken, schrapen van de keel, verkeerd stemgebruik, verblijf in erg droge lucht, airco's. De oplossing ligt dan in het vermijden van de oorzakelijke factor. Ontstekingsremmers kunnen de boel tot rust brengen, maar als u de oorzaak niet vermijdt zal de irritatie dan weer terugkomen.