Kan je onbewust stressen?

Ik heb de laatste tijd erg last van mijn nek en schouders. Het zit helemaal vast. Ook heb ik vaak hoofdpijn en tril de hele dag. Verschillende mensen zeggen dat dit door stress komt maar zelf heb ik niet het idee dat ik stress. Kan je daarom onbewust stressen? En wat zou ik anders tegen mijn klachten kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Nee, dat kan niet onbewust. Als je niet weet waar jij je zorgen om zou maken kan dat geen oorzaak zijn van lichamelijke klachten.
Mogelijk heb je een verkeerde houding. Bij het werk, op school, of misschien heel vaak naar beneden kijkend op een klein schermpje? Denk er goed bij na als je ergens intensief mee bezig bent hoe de stand van je nek en hoofd zijn.
Als je zelf niet in de gaten hebt waar het aan ligt zou je een fysiotherapeut kunnen bezoeken, om daar tips te krijgen.
Amadea
10 jaar geleden
Ja, het is heel goed mogelijk dat je stress hebt terwijl je je daar niet bewust van bent. Misschien kun je bij jezelf eens nagaan wat 'de laatste tijd' is (wanneer het begonnen is) en wat er toen veranderd is in je leven. Droom je over bepaalde dingen? Pieker je ergens over? Is er iemand uit je leven weggegaan of is er juist iemand bij gekomen?

De hoofdpijn zou veroorzaakt kunnen worden doordat je je schouders en nek verkrampt houdt. Je zou ontspanningsoefeningen kunnen proberen. Probeer je ook af en toe te realiseren wat je met je schouders en je nek doet, en ontspan je spieren dan bewust.

Maar ik raad je sowieso aan om toch even bij de huisarts langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de meeste gevallen weet je wel dat je gestrest bent, maar het kan ook zeker voorkomen dat je er niet helemaal bewust van bent.

De klachten die je omschrijft kunnen wel symptomen zijn van stress. Het is aan te raden dat je in ieder geval even naar de huisarts gaat.

Daarnaast is het handig als je in de gaten houdt wanneer je (het meeste) last hebt van de klachten. Heb je bijvoorbeeld meer last bij bepaalde activiteiten of in bepaalde situaties? Je kunt ook op je gedachtes en gevoelens letten. Wat denk je eigenlijk de hele dag door? Loop je te piekeren? Voel je je onrustig/gespannen? Dat zijn namelijk ook kenmerken van (onbewuste) stress.
Op deze manier kun je misschien de oorzaak van je klachten achterhalen en erachter komen of je onbewust gestrest bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste xSonjaa.

Onbewust stressen kan inderdaad heel erg goed. Spanning en stress daar hoef je zelf helemaal niets van te merken. Het zijn vaak de mensen om je heen die het aan je zien. Punt is, als je last hebt van spanning en stress, trek je automatisch je schouders op en is alles rond je schouders en nek gespannen. Dit zien andere aan je. Dus je, onderbewust stressen, helaas wel. (doe het zelf ook dag in, dag uit)

De oplossing hiertegen heb ik wel een beetje ontdekt, maar ik heb erg veel moeite het toe te passen. Ten eerste zal je voor jezelf toch moeten erkennen dat er ergens stress speelt en waar dat door veroorzaakt wordt.
Daarnaast kun je de mensen in je omgeving vragen je te helpen, door af en toe je erop te attenderen dat je weer met opgetrokken schouders staat.
Een lange warme douche op de nek voor het slapen gaan helpt mij altijd enorm. Soms zet ik een muziekje op als ik eenmaal in bed lig. Daar kan ik erg kalm van worden.
Verkeerde slaaphouding kan ook erg veel nekpijn geven... dus dat moet je ook zeker niet onderschatten.

Hopelijk heb je hier een beetje wat aan.
Sccs.

Groetjes Daisy.