hoe erg kan een muggenbeet uitpakken?

gestoken in Spanje door onbekende mug (kleine mugjes) 't jeukte zo erg dat niet krabben moeilijk was/is. Nu is 't scheenbeen n soort blauw..maar dat kan niet door t krabben komen..t is nu n grote blauwe vlekplek zeg maar..hoe bestrijd ik de jeuk? Geen zalfje helpt tot nu toe..heeft iemand n wondertip ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huisarts
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kleine mugjes, als in formaat van een fruit vliegje maar met het uiterlijk van een mini wesp? Dan zouden het Midgies (midges) geweest kunnen zijn. (Omdat je zegt onbekend) Misschien dat prikweg van VSM helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vliegen kunnen eitjes legge bovenop muggen, wanneer een mug je dan prikt, is er een kans dat die eitjes ook in jou komen. Dat kan erg vervelden zijn. Als het niet binnen 1 á 2 dagen weg is zou ik inderdaad naar de huisarts gaan.

Het beste antwoord

Een van de soorten die men aantreft in Spanje is de tijgermug (Aedes albopictus.

De mug draagt een aantal ernstige ziekten over als de West-Nijlziekte, Japanse encefalitis, chikungunya, dengue of knokkelkoorts en gele koorts.

Deze mug is ook overdag actief en niet alleen tijdens de schemering. Zoals bij de andere soorten is het enkel het vrouwtje dat steekt. Het steekt zowel mensen als dieren meermaals om bloed op te zuigen.

De beet is pijnlijk en laat een grote roodpaarse vlek op de huid na.

Deze mug komt oorspronkelijk uit Azië maar is reeds doorgedrongen tot in Europa, ook in België en Nederland.

Toegevoegd na 8 minuten:
Muggenbeten die sterk jeuken kunnen met een corticosteroïd zalf worden behandeld. Corticosteroïdzalf is vaak erg effectief in het bestrijden van de jeuk en hoeft niet langer dan enkele dagen gebruikt te worden. Ook lokale antihistaminica kunnen effectief zijn in het bestrijden van de jeuk en de zwelling. Wanneer er sprake is van een bacteriële infectie die de beet compliceert is behandeling met antibiotica zalf (bv. fusidinezuur) aan te bevelen. Bij een meer uitgebreide bacteriële infectie is het raadzaam om de arts te raadplegen omdat dan wellicht ook een systemisch antibioticum nodig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Wat mariejose zegt klopt helemaal!
Ik heb zo ooit eens een steek gekregen van een tijgermug en moest zelfs antibiotica nemen!

Ik ken 2 middeltjes tegen de jeuk

1) ga naar de apotheker achter een tube fenigel en smeer er een kwak op. Helpt erg goed tegen de jeuk!

2) het klinkt nogal vies, en dat is het misschien ook wel, maar een beetje snot op wrijven helpt ook tegen de jeuk. Maar ik weet niet of het veilig is om te doen als je zegt dat je been blauw zit.