Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oorzaak van brijerige ontlasting?

Een beetje een vieze vraag misschien, maar ik heb hier echt last van. Mijn ontlasting is namelijk de laatste tijd erg ongevormd, een brijerige massa met stukjes nootjes en een beetje slijm.
Daarbij komt dat ik op het moment niet erg lekker ruik, naar rotte eieren en soms gewoon poep.. terwijl ik geen controle heb over het laten van winden enzovoorts.
Erg naar, misschien kan iemand me hiermee helpen. Ben al naar de dokter geweest en ze doen nu onderzoek naar mijn ontlasting.

Ik heb dit probleem in mindere mate gehad voor ik op vakantie ben geweest, na mijn vakantie in Turkije is het probleem echter verergerd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb hier zelf last van als ik een langere periode veel ongezonde dingen eet of als ik in korte tijd mijn eetpatroon sterk verander (bijv. op vakantie).
Het kan zijn dat het in jouw geval zoiets is, maar het kan ook zijn dat je iets opgelopen hebt in Turkije. De huisarts zal hiernaar kijken bij het controleren van de ontlasting, dus wacht gewoon op hun antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan echt allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld - in willekeurige volgorde - een maag-darminfectie door een virus, bacteriële overgroei, een parasiet, voedselvergiftiging, voedselintolerantie of -overgevoeligheid, verandering in je eetgewoontes, stress, malabsorptie (=dat je bepaalde voedingsmiddelen niet goed opneemt), prikkelbare darmsyndroom, ontstekingen in je darmen (denk aan bepaalde ontstekingsziektes), aandoeningen van de lever of alvleesklier, ontsteking van de galwegen, een overactieve schildklier of ander stofwisselingsprobleem, bijwerkingen van medicatie of een overmatig gebruik van stimulerende middelen als koffie, kunstmatige zoetstoffen, of andere onevenwichtigheden in je dieet.

Er kunnen dus echt allerlei oorzaken zijn, van geheel onschuldig tot mogelijk ernstig als het niet tijdig wordt ontdekt. Meestal zijn dit soort klachten vrij onschuldig en gaan ze vanzelf over, maar het is heel goed dat je naar je huisarts bent gegaan bij het aanhouden van de klachten. Soms is er meer aan de hand dan iets wat vanzelf over gaat, en het zijn inderdaad altijd vervelende klachten. Je huisarts zal ongetwijfeld hebben gevraagd naar eventuele andere klachten (pijnklachten, gewichtsverlies en bijkomende klachten zoals gewrichtspijnen of vermoeidheid) en je gevraagd hebben naar stress en of je een relatie hebt kunnen merken met bepaalde voedingsmiddelen. Wacht gewoon even af wat er uit het onderzoek komt. Naar aanleiding van de uitslag en je verdere klachten zal je huisarts daarna mogelijk verder onderzoek doen of je doorverwijzen of eventueel een behandeling starten en/of afspraken maken over wanneer je terug moet komen als de klachten niet minder worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding