Helpt een gelmuismat RSI klachten te verminderen?

Er is hier veel onduidelijkheid over. De ene zegt dat het werkt en de andere zegt van niet omdat het de pols afknelt en dus alleen maar nadelig werkt.
Kortom: is het gebruik van een gelmuismat met polsondersteuning aan te raden voor mensen met RSI klachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, al dit soort hulpmiddelen werken averechts. Wat mij is geleerd, is geen hulpmiddelen, behalve een speciale muis, waar de hand zijdelings op rust. Deze muis zorgt er dan voor dat de beide botten in je onderarm niet gedraaid zijn, maar rechtuit.

Daarnaast is het belangrijk om je toetsenbord gewoon plat op de tafel te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij RSI klachten door beeldschermwerk is het belangrijk dat je je hele houding juist 'afstelt'. Onderdeel daarvan kan zijn inderdaad een muismat met gelvulling.
Belangrijk is dat je monitor hoog genoeg staat. Door langdurig te werken aan een te laag afgestelde monitor (dan knik je je hoofd (onbewust??)) kan bijv de korte borstspier te kort worden. Die dan weer een zenuw en/of bloedvat kan afknellen, met alle gevolgen van dien (uitstraling van lamheid/pijn naar de arm).
Meestal worden de klachten in armen veroorzaakt door een euvel in de schouder of nek die zijn veroorzaakt door een langdurig verkeerde houding.