Wat zou de reden kunnen zijn dat ik constant honger heb?

Ik heb ongeveer 3 a 4 dagen heletijd het gevoel alsof ik honger heb. ik eet gewoon zoals gewoonlijk en dat is nooit heel veel geweest maar heb nooit klachten gehad. Ik heb de laatste tijd wel stress, school etc. dus misschien komt het daardoor? ook ben ik laatst begonnen met beschuit eten als ontbijt ipv volkorenbrood. Zou iemand een reden weten waarom in de laatse tijd telkens een honger gevoel heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Die beschuit 's morgens - die nauwelijks calorieen levert en al helemaal geen vezels - is natuurlijk een open deur die je zelf ook kunt bedenken. Hoe voedzamer je ontbijt, hoe minder honger je hebt over de hele dag. Ga weer gewoon gezond ontbijten met volkorenbrood , en het zal al een stuk schelen.

Daarnaast is het momenteel natuurlijk kouder, en als het koud is, heb je ook meer energie nodig, omdat je een deel verbruikt om op temperatuur te blijven. In de winter meer eten / meer trek hebben dan in de zomer, is dus heel normaal.

En natuurlijk kun je ook nog in een groeispurt zitten als je nog in de puberteit bent, die kan maken dat je kunt eten als een bouwvakker.

Over het algemeen is het goed toe te geven aan je honger en meer te eten, zolang het maar niet meer snoepen wordt ; daar krijg je eerder nog meer trek van, en zul je in rap tempo in gewicht toenemen. Maar meer brood, aardappels oid en groente is helemaal prima ; blijkbaar heeft je lichaam het nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin de dag met een goed ontbijt. Een beschuit heeft geen voedingswaarde genoeg. Neem minstens 2 sneden volkorenbrood met niet zoet beleg.
Neem verspreid over de dag naast de drie hoofdmaaltijden ook de tijd voor kleine ‘maaltijden’ zoals een (fruit)salade, kop soep met broodje, yoghurt, kwark of noten (bijvoorbeeld om 11 uur of 4 uur ’s middags). Dit zorgt ervoor dat je voldaan blijft.

- De twee voedingsmiddelen die het meeste bijdragen aan een voldaan gevoel zijn voedingsvezels en eiwitten. Het eten van een maaltijd met veel eiwit zorgt ervoor dat je minder snel een hongergevoel krijgt en dat je eerder het gevoel krijgt vol te zitten.

- Voedingsvezels nemen in de darmen water op waardoor ze in volume toenemen. De maag en darmen raken hierdoor meer gevuld en je hongergevoel neemt af. Daarnaast bevatten ze zelf geen tot nauwelijks calorieën.

- Zorg dat je voldoende drinkt, het liefst water. Probeer tussen de 1,5 en 2 liter vocht op een dag te nemen. Voedingsvezels hebben namelijk vocht nodig en daarnaast zorgt dit ook voor een voller gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In vroeger tijden gebeurde het vaker dat mensen last van een lintworm hadden. Ook dat geeft een constant hongergevoel. Maar ook al dat komt dat tegenwoordig nauwelijks meer voor, geheel uitgesloten is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door slecht / minder dan normaal slapen kun je een hongergevoel krijgen!