Rib pijn of longontsteking?

Hi, ik heb een enorme ribpijn . Ik heb ook een griepje dus ik hoest wel, maar wanneer ik hoest doet het nog veel meer pijn. ik wil graag weten of er iets is met mijn rib of dat het juist niks met mijn rib heeft te maken. kunnen jullie me info. geven of ik nou naar de dokter moet of dat het juist helemaal niets aan de hand is?. Thanks!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Het kan gewoon spierpijn zijn van het hoesten, maar het kan ook betekenen dat je inderdaad een longontsteking hebt. Als je piepend ademhaalt of groene klodders ophoest, is de kans groot dat je longontsteking hebt. Dit hoeft overigens niet: je kunt ook longontsteking hebben zonder piepen en klodders.

Je hoeft er niet meteen mee naar de weekendarts, maar als je meer koorts krijgt en het maandagochtend niet beter is: aan de bel trekken bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees in je reactie dat je er al een paar weken last van hebt. Dan zou ik sowieso maar eens naar de dokter gaan.
Sinds wanneer heb je die pijn? Voor of na het hoesten, heb je je ergens aan gestoten soms? Als je de pijn al had voor het hoesten en ook nog weet, o ja toen gestoten of zo, dan zal het gewoon een lichte rib kneuzing zijn. Het klopt dat dit met hoesten flink pijn kan doen. Kan wel een week of 4/5 duren voor het over is. Let op toch zo goed mogenlijk blijven hoesten, anders alsnog kans op long ontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral bij een zware verkoudheid, gepaard gaande met veel en diep hoesten, raken de tussenribspieren geïrriteerd. Vaak bemerkt men dit tegen het einde van de dag, waarbij er pijn op de borst gevoeld wordt. Deze irritatie ontstaat doordat er tijdens een hoestbui veel druk op de tussenribspieren komt te staan. Een enkele hoestbui kan hierbij geen kwaad, maar verspreidt over meerdere hoestbuien achter elkaar heeft als gevolg dat de spieren vermoeid raken.
De irritatie van de spieren houdt op wanneer de hoestbuien stoppen. Vaak is het dan ook belangrijk om de oorzaak aan te pakken en de hoestbuien zoveel mogelijk te verlichten middels medicijnen, of om te proberen minder diep te hoesten.
Voor uitsluitsel toch even naar de huisarts op controle.