Ik ben sinds mijn geboorte helemaal doof aan mijn rechteroor, moet ik dit oor (naast mijn linker) beschermen tegen bijvoorbeeld harde muziek?

Ik las namelijk ergens dat een doof persoon ook last kan krijgen van oorsuizen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je oor ook met een gehoorapparaat niets meer hoort dan hoef je het niet te beschermen.
11 jaar geleden
Oorsuizen ofwel tinnitus heeft meer met je hersenen of zenuwbanen te maken dan met je oren. Vaak treedt tinnitus op als je hersenen geen signaal (binnen een frequentiegebied) meer krijgen van je oren; je hersenen vullen a.h.w. op wat er niet meer is. Iets dergelijks treedt ook op bij oude mensen die niet goed meer zien. Ze zien dan vaak dingen die door anderen niet worden waargenomen. Mensen denken dan vaak dat die oudjes hallucineren of gek zijn, maar dat is niet zo; we worden soms door onze hersenen gefopt.
Het is dus niet helemaal uit te sluiten dat je ooit last van tinnitus krijgt, maar ik acht de kans minimaal omdat je nooit anders hebt gekend en je dove oor afschermen heeft dus weinig zin.