wat kan ik doen tegen mijn avonddipjes (moeheid na een dag zittend werk) zodat ik 's avonds nog iets fysieks kan doen?

Ik heb al vaak de hele dag aan mijn bureau gezeten en wil voortaan nadien iets actiefs doen. maar ik merk dat ik gewoon doodop ben 's avonds. en dan vul ik mijn tijd met dingen die me niet echt "voeden" : hangen, tijdschrift kijken, gsmspelletje, facebook...
Dus ook niet echt actief.
Aan de andere kant heb ik al gemerkt dat ik bv. bij repetitie na een moeheidsfase plots terug energie had. Maar thuis lukt me dat dus niet. En zo kom ik niet tot dingen die ik echt graag doe of die moeten gebeuren en waarbij enige fysieke inspanning vereist is.
Ik herinner me dat ik met mijn vorige baan (is wel al eendje terug) thuis kwam en nog van alles deed : kasten schilderen (sjabloneren), taarten bakken enz...
Nu denk ik op basis van de ervaringen van de repetitie dat ik best 's avonds nog iet zou kunnen doen. Maar ik ben net begonnen en na het ophangen van drie plankjes op mijn (droom)zolder ben ik echt bekaf. Terwijl dit veel minder intensief is dan repeteren (dansen, zingen, heel de tijd staan...). s
Ik wil in toekomst ook weer 's avonds eens op de fiets of gaan wandelen. Maar ook daarvoor voel ik me moe...
Waaraan kan dit liggen, dat dit bij één activiteit erger heb dan bij de andere (ook al doe ik beide dingen even graag). En vooral : hoe kan ik maken dat ik 's avonds toch nog tot iets in staat ben en niet al mijn energie op is?

Toegevoegd na 13 uur:
eendje = eindje

1.1K

Het beste antwoord

Daar is maar 1 antwoord op dat je waarschijnlijk niet graag hoort.....maar dat is echt gewoon DOEN!!
Dat klinkt heel makkelijk, maar is natuurlijk in de praktijk niet zo eenvoudig gedaan. Je moet als eerste zelf heel graag willen, pas dan kun je ook echt actie gaan ondernemen.

Vaak is samen sporten, bewegen, een goede stok achter de deur. Je kunt elkaar motiveren en als er afspraken gemaakt worden, moet je gewoon je afspraak na komen. Leg de lat niet te hoog, je moet deze omkeer in je leven opbouwen en je moet iets kiezen dat bij jou past....heb je bv gauw blessures aan je knieën kun je beter beginnen met fietsen.

Endorfine is het stofje dat vrijkomt bij beweging en wat voor een prettig gevoel zorgt. Juist doordat je je prettig gaat voelen na beweging zul je makkelijker gemotiveerd zijn weer te gaan bewegen en zo beland je in het "goede cirkeltje" van sporten en meer energie krijgen.

Maar dan moet je dus wel in actie komen....ook al ben je moe. Goed slapen, gezond eten en sport is dan je ontspanning!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Iets actief in de zin van bewegen ( ik kan niet bepalen wat je leuk vindt) en dat vooral met een groepje of in verenigings verband. Je hebt namelijk een stok achter de deur nodig om jezelf van de bank te hijsen. Dat is het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik uit de toelichting begrijp komt de energie van de zinnen verzetten. Wat je suggereert zal zeker meehelpen maar volgens mij het probleem niet oplossen.
Als je thuis komt gelijk onder de douche warm koud en daarna lekker aankleden en gaan wandelen of eventueel met een doel naar de winkel.
Je knapt er ziender ogen van op.
Douchecreme gebruiken op kruidenbasis.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zal wel doorzettingsvermogen van je vergen maar het werkt.
11 jaar geleden
mijn ervaring is dat als ik thuiskwam na een dag werk en op de bank ging zitten, ik verloren was: er kwam niets meer uit mijn handen.

daar heb ik van geleerd, waarna ik besloot voortaan bij thuiskomst direct de keuken in te duiken en aan het bereiden van de maaltijd te beginnen.

de truc was hierna niet langer dan 45 minuten te wachten, eventueel de afwas direct te doen en daarna een klus(je) aan te pakken dat niet meer dan (theoretisch) een uurtje zou duren/kosten.

dit werkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken je punt heel goed.
Zelf sport ik vanuit m'n werk 2x per week. Ik heb een fijne sportschool uitgezocht die precies op de route van werk naar huis ligt. Zo MOET ik naar het sporten en vermijd ik dat ik thuis ga zitten, met als gevolg dat ik niet meer in actie kom.
Op het werk eet ik een paar boterhammen extra, zodat ik geen honger heb voor het sporten.

Ja, het is vaak moeilijk en je moet jezelf echt motiveren. Maar je voelt je zo ontzettend goed nadien, dat dat je de volgende keer weer motiveert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit de hele dag achter het bureau. Wat doe je tussendoor? Las iedere 2 uur een korte pauze in en ga buiten een kwartiertje 'lucht & licht" happen (ook als het regent!). Eet tijdens het werk gezonde tussendoortjes zoals een wortel, komkommer, een handje nootjes etc. Het probleem zit 'm volgens mij niet in de periode ná je werk maar tijdens je werk. De 'accu' wordt niet opgeladen en daardoor put je jezelf uit.

Of begin aan kinderen of koop een hond ;-)
Nee grapje. Ik zou wel even bloed gaan prikken om zaken als bloedarmoede en Pfeiffer etc uit te sluiten.