Hoe ontstaan enkelblessures tijdens het hardlopen?

Ik heb pijn in m'n rechterenkel na drie kwartier hard te hebben gelopen. Ik vroeg me af hoe dat komt. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
loop je vaker hard of was dit de eerste keer?
in welk tempo liep je?
heb je wel goede schoenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In bijna alle gevallen komt dat door slechte schoenen in combinatie met overgewicht en of slechte techniek
Een enkele keer is er iets mis met bv enkelbanden
Vraag aan een sportarts om mee te kijken naar je looptechniek en je schoenen
Vaak is een kleine correctie van je schoenen al voldoende
Dan moet je denken aan een andere binnenzool of kleine verhoging van een gedeelte van je schoen
Zodat je in een betere houding komt te staan
Sucses!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was de eerste keer na een week rust. Ik liep 11KM/h. Schoenen zijn wel goedkoop. 30 euro. Maakt dat zoveel verschil?
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat maakt zeker uit, een goedkope schoen geeft vaak involdoende ondersteuning.
Ik heb zelf eens hardgelopen op sportschoenen die ik al had, binnen 10 minuten pijnklachten.
Nu heb ik schoenen van 100 euro, speciaal op mij aangepast door iemand in een hardloopwinkel. Geen pijn meer.

Antwoorden (3)

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zoals; een ongelijke vloer waardoor je je enkel kunt verstuiken. Slecht ondersteunende schoenen. Verkeerde beweging. Overbelast, enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Veel mensen die hard lopen zijn eigenlijk te zwaar daarvoor. Enkels en knieën raken dan het eerste overbelast. Ben jij ook te zwaar? Eet minder, ga daarna zwemmen en als je fit en op gewicht bent, dan pas hardlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Ik ben bijna 200cm en weeg 71kg. Verder ben ik 16 jaar. Die pijn komt pas nadat ik ongeveer 30min heb gelopen. Het zou goed kunnen dat het aan mn schoenen ligt.
Te snel opgebouwd. Het is overigens normaal dat sporters last van blessures krijgen. Je zult gewoon de belasting terug moeten brengen. Door interval training bereik je net zoveel in 20 minuten als nu in 3 kwartier. Je kunt ook meer gaan trainen in duinen en bos zodat je minder schokken krijgt en een minder eenzijdige belasting van de enkel.