Hoe moet ik mijn sneetje aan mijn kringspieren verZorgen?

Door harde ontlasting heb ik een/meerdere sneetjes rond mijn anus. Naar de wc gaan doet pijn en na ontlasten bloed ik als een rund. En zitten is ook niet erg prettig. Hoe moet ik dit verzorgen. Ik wik het absoluut niet aan mijn ouders vertellen en ook niet naar de huisarts.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke naam ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje zo heet mijn paard.
Amadea
11 jaar geleden
Hoe weet jij wat het is als je niet naar een arts bent geweest? Stel dat jij darmkanker hebt, zou het dan niet beter zijn om linea recta naar de dokter te gaan?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zinkzalf aandoen, helpt voor alles
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over kanker maak ik me niet zo'n zorgen.
Summo
11 jaar geleden
de gene is goed te begrijpen hoor maar als je via de natuurlijke weg bent geboren, denk er dan maar eens over na wat je moeder heeft doorstaan met waarschijnlijk een paar mensen erom heen die toekeken of het allemaal wel goed ging.
En dat heeft ze ook overleefd en ze kan vast nog lachen. 1 of 2 dagen een zinkzalfje smeren (of uierzalf, helpt geweldig tegen kloven) kan maar als het dan niet bijna over is, toch even vertellen. Je kunt het gewoon en echt het is niet het einde van de wereld
Ritsuka
11 jaar geleden
Pas ook je voeding aan zodat je ontlasting zachter word
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Summo, mensen worden niet uit de anus geboren. Een vagina is zo gemaakt dat deze uit kan rekken en als je uitscheurt of ingeknipt wordt is dat een andere wond dan sneetjes aan je poepert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken dit probleem van heel dichtbij, gelukkig niet bij mezelf, en er is meestal echt wel wat meer nodig dan een pruttelzalfje als de kloven niet vanzelf weggaan. Het kan echt heel erg pijnlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard eerst anders gaan eten (meer groente, fruit, en meer drinken), maar daarna zeker naar de dokter.
Je kunt smeren tot je over alle stoelen heen glibbert, maar anaalfistels moeten niet zelden operatief weggehaald worden. En dat verberg je ook niet even voor je ouders. Het is een zeer veel voorkomende aandoening, waar je OF heel snel af kunt zijn, of jaren en jaren en jaren onder kunt lijden. Aan jou de keus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet dit niet op te lossen maar ik weet wel dat de artsen een beroepsgeheim hebben. Als je niet wil dat je ouders dit te weten komen kan ja naar de dokter gaan want hij mag daar tegen niemand iets over zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@marleen: gelukkig is een fistel nog iets anders dan een kloof, in de anale wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stippel, ach ja, je hebt natuurlijk (gelukkig) helemaal gelijk.

Antwoorden (10)

Anale kloofjes (in dokterstaal: fissura ani) zijn een veel voorkomend probleem. Ze kunnen heel pijnlijk zijn, en soms genezen ze ook heel slecht. Op onderstaande website lees je er meer over.
En nu onmiddelijk ophouden met jezelf te schamen voor dit lastige probleem en er mee naar de dokter, die heeft er voor geleerd en die heeft er prettige smeerseltjes voor die er voor zorgen dat de kloofjes wel kunnen genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaa geen dokter. Ik houdt niet van die ruimtes en dokteren in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan blijf je toch lekker rondlopen met die verschrikkelijke pijn elke keer als je moet poepen? En dokter je toch lekker zelf met een beetje vaseline of zinkzalf, totdat je kloof zo groot is dat hij operatief moet worden aangepakt? Wat jij wil, hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
neeeee, ga vooral niet naar de dokter hoor!! Voor je het weet schrijft hij je een verzachtend zalfje voor. Hé bah! Dat wil je toch niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dokter zou ik niet doen hoor ; die man weet ongetwijfeld toch niet wat het is en heeft er niks voor, dus een half uurtje in de wachtkamer en even met de billen wijd weegt absoluut niet op tegen jarenlang fantastische pijnklachten. :rolleyes:
Dit is echt zoiets waarover iedereen roept: schaam je niet en ga naar de dokter, maar zo gauw je het zelf hebt, voel je toch schaamte, die echt niet nodig is. Neem je vader of moeder in vertrouwen, en ga naar de dokter. Waarschijnlijk is het met een zetpil of zalfje gauw opgelost. Als je er mee blijft lopen kan het veel langer duren voor je er van af bent.
Dus toch maar even moed scheppen en vertellen dat je naar de dokter wilt
11 jaar geleden
Om te beginnen moet je anders gaan eten, want de harde ontlasting is de oorzaak van deze pijnlijke sneetjes.
Dus meer groente, bruin brood en fruit eten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om het bloed op te vangen zou je (maand)verband kunnen gebruiken en daarna naar de dokter. Het lijkt me toch erg onverstandig om niet naar de dokter te gaan.
Je denkt misschien dat het erg genant is om naar de huisarts te gaan met deze klacht, maar dat is niet zo want de dokter heeft alles al gezien...

Advies

Beter eten, misschien ook meer bewegen...
Naar de dokter is echt verstandiger, dan het zelf proberen op te lossen !

Toegevoegd na 19 minuten:
Als je geen vlees meer eet, dan moet je ànders eten.
Voor meer informatie kijk op onderstaande bron:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft het feit dat ik geen vlees eet er ook mee te maken?
Ritsuka
11 jaar geleden
Nee, niet echt. Als vegetarier zou je daar geen last van moeten hebben als je verder alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet, maar als je geen vlees eet, dan moet je je goed verdiepen in wat je vervangend gebruikt.
Een mens heeft meer nodig dan wat je zou denken.
Kijk voor meer informatie op de website vegetariers.nl/ voeding/voedingsrichtlijnen wat er allemaal bij komt kijken als je geen vlees meer eet.
Smeer er mischien nivea op, dit verzacht en irriteert niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smeer er Purol-zalf op.

Kan een heel verhaal ophangen, maar dat werkt.
11 jaar geleden
Ik zou hemoclin gebruiken. Dit kan je kopen bij de drogisterijen (trekpleister/ kruidvat) of apotheek. Het is homeopathisch dus je bijwerkingen zijn er niet. Is wel aan de prijzige kant maar het werkt. Je kan het makkelijk aanbrengen en in je tas stoppen. Je hebt een spray, gel en zalf. Ik zou de gel nemen deze werkt fijn en is goed schoon te houden. Als het pijn blijft doen na het gebruik hiervan toch even langs de huisarts. Niks aan te doen of je voor te schamen. Daar zijn ze voor.

Probeer je eetpatroon aan te passen. Eet veel granen en vezels en groene groenten. Zorg dat je ontlasting zacht blijft des te eerder is er verlichting.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een vervelend probleempje! ik zou vaseline of uierzalf gaan gebruiken , lekker insmeren en na het afvegen weer insmeren én ff wat meer macaroni enzo eten dan krijg ik in ieder geval wat minder harde poep en kan het genezen!
Mag er ook nog een grapje bij? Ik heb al jaren een pot uierzalf!!! ik leef er wel bij , er zitten geen rare stoffen in verwerkt ën het is ook nog 'vliegwerend' !!! werkelijk waar het staat op de pot beschreven! LOL
sucses!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geen vliegen meer aan je etterende zwerende hol hangen, heeft zo z'n voordeel ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel: lol :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou moeten jullie het niet nog lolliger gaan maken! want nou zit ik écht hardop te lachen !!! dank !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahahaha stippel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voorkom je gelijk wat 'aarsmaden'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
whaahahahahaha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stoppen nou!!! maar het is echt waar , vliegwerend !!! maar ik moet er wel érg om lachen !!!LOL maar krijgen wij zo geen - punten en beledigen wij niet de vragensteller!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat anale kloven, zeker als je ze al een tijdje hebt, te ernstig zijn om te behandelen met een kwakje uierzalf. Dat spul kan wel verzachten, maar zal niet noemenswaardig bijdragen aan de genezing van de kloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dát *stippel is heel goed verwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
én dat stippel ben ik helemaal met je eens zo'n kwakje was ook alleen maar bedoelt als verzachting
Na de ontlasting lidocaine-vaseline creme er op smeren. Gewoon te verkrijgen bij de apotheek zonder recept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er werkelijk ALLES opsmeren dat een beetje verzacht, goed is voor de huid en de boel een beetje soepel houdt, al is het roomboter. Daar gaan ze echter niet van over. (Van alle andere genoemde merken zalf ook niet, al zijn sommige ontsmettende varianten (purol, sudocreme, uiterzalf) beter dan andere (cacaoboter, vaseline, nivea).

Punt is dat je dit soort problemen bij de bron moet aanpakken : de oorzaak van de harde ontlasting.
Bij sommige mensen is het voldoende hun leef- en eetpatroon eenvoudig te wijzigen (bruin brood eten, meer water drinken, meer fruit en groente), anderen moeten hun reeds gezonde eten aanvullen met laxerende voedingssupplementen (lijnzaad, melkzuurbacteriën, gedroogde pruimen oid), maar obstipatie kan ook een verkeerd aangeleerde gewoonte zijn waar therapie voor nodig is.

Doe je er helemaal niks aan, dan zullen de klachten toenemen of steeds we blijven terugkomen, en het is niet onmogelijk dat je dan in een fase komt waarin smeren niet meer helpt, en ook de huisarts je niet meer kan helpen. En geloof me, darmonderzoeken, operaties en dergelijke zijn stukken vervelender dan nu even van de buitenkant laten kijken.

Je kunt dus in eerste instantie best even gaan smeren en je eten aanpassen, maar werkt dat binnen, zeg, twee weken NIET, dan is het zaak toch even bij de huisarts langs te gaan. Anale klachten horen bij de meest voorkomende, dus de dokter zal er niet van opkijken. Voor hem is het niet wezenlijk anders dan in je oor of keel kijken, dus schaamte is echt nergens voor nodig. Wel is die (valse) schaamte de voornaamste oorzaak van complicaties en soms jarenlang leed, dat in no time verholpen had kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2-3-benzyleendifluoreenpentalidemangaat oftewel niveau smeerzalf! Werkt perfect!