Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met een overbelaste wijsvinger?

Ik heb gisteren veel met een dunschiller geschild. Hierbij gebruik je de wijsvinger als steun, en om te 'sturen/leiden'. Vannacht werd ik wakker met een zeurderige pijn aan mijn wijsvinger ter hoogte van het buigpunt met de hand. Wat kan ik het beste doen? Rust of juist bewegen? Koude of juist warmte? Iets erop smeren, iets slikken? Of gewoon negeren? Graag een tip! Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Overbelast, de klachten zullen vanzelf overgaan als je je vinger wat rust geeft. In elk geval de dunschiller even laten liggen, omdat je daarmee heel intensief juist die ene vinger gebruikt.

Als je veel last hebt, zou je een dag of een paar dagen je wijsvinger tegen je ringvinger kunnen tapen. Kan gewoon met sporttape, of leukoplast ofzo. Je taped beide kootjes (onder en boven) met een stripje rondom tegen elkaar, zodat je nog wel kunt buigen. Daarmee steunt de gezonde vinger je overbelaste vinger. Zo krijgt hij wat rust, terwijl hij nog wel gewoon kan bewegen, dat is beter voor het gewricht (tenzij er echt schade is, maar dat lijkt onwaarschijnlijk hier).

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie net dat je in de reacties aangeeft dat je gewricht ook wat dik en warm is. Dan moet je het wat extra in de gaten houden. Je zou kunnen koelen, dat is eigenlijk altijd goed. Mocht dat voor meer pijn zorgen, stop er dan mee. Het kan geen kwaad, maar soms is koude bij gewrichtsklachten niet prettig. Bij overbelasting vaak wel, dus probeer het even uit.

Ik begrijp ook dat het vooral bij ver buigen veel pijn doet? Je zou een brede strook tape boven over je vinger kunnen plakken, zodat de tape strak komt te staan als je je vinger ver buigt. Dat fungeert vooral als een 'reminder' en minder als echte ondersteuning, maar kan ervoor zorgen dat je nét stopt met buigen vóór het punt waarop het echt pijnlijk wordt, zodat je je vinger niet forceert in het echt pijnlijke gebied.

Je schrijft ergens ook over sondevoeding; zowel intermitterend toedienen als doorspuiten en verwisselen van dopjes e.d. zou volgens mij ook moeten lukken met je wijs- en ringvinger zo aan elkaar getaped, maar dat moet je zelf even uitproberen natuurlijk. Lukt het niet, probeer dan in elk geval geen dingen te doen die heel specifiek die wijsvinger belasten, en leg eventueel voor 's nachts een tape aan, of zodra je thuiskomt. Dat kan ook al schelen, hoewel het natuurlijk juist belangrijk is om op te letten bij activiteiten die echt je vingers zwaar belasten.

En - uiteraard - om mee af te sluiten: als het niet vanzelf overgaat, of als je heel veel pijn hebt die niet overgaat met het nemen van pijnstillers, neem dan even contact op met je huisarts. Maar ik neem aan dat je dat zelf wel snapt ;-).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Gewoon blijven bewegen, niet forceren en al helemaal niet de zelfde bewegingen maken waar je het van gekregen hebt.
Je kunt er Arnica zalf op smeren of Traumeel zalf.
Warmte doet je vinger goed ( zon)
Mogelijk heb je een vitamine tekort, dit komt erg veel voor direct na de winter, door gebrek aan direct zonlicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké bedankt. Ik laat de dunschiller even voor wat hij is!
Het lijkt erop dat je vinger overbelast is. (een spier verrekt) Je hebt te veel handelingen verricht in 1 dag, die je normaal gesproken niet doet. (ga ik vanuit) Dit heeft gewoon even tijd nodig. De rest van de week zou ik geen dunschiller meer gebruiken omdat je je vinger dan zwaar overbelast door weer dezelfde handelingen te verrichten. (kan een gescheurde spier tot gevolg hebben) Niet teveel kracht op zetten deze week, dus gewoon rustig aan. Verder kun je alles doen. Als je er na 2 weken nog last van hebt, zou ik je willen adviseren om naar een huisarts te gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tijgerbalsem zou (vooral s'nachts) een oplossing kunnen bieden. Hierdoor rusten jij en je vinger beter ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik zal je advies opvolgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Mag ik vragen of je vinger ook dikker of verkleurd is? Omdat je aangeeft dat je er tijdens je slaap van bent wakker geworden, moet dit toch best serieus pijn doen, denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gewricht is wat opgezet en roder. En warmer. En idd doet het flink pijn vooral met ver buigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt meer als een kneuzing. Ook dit heeft tijd nodig, maar eist wel meer rust en alertheid op wat je met je vinger doet. Als je vinger niet dunner of minder rood word binnen 4 dagen, dan toch maar even iets eerder naar de huisarts. Bij mijn bovenbuurman zag ik "vitamine" staan. Dat is een goed iets. Pak als je erg veel last van de pijn hebt, er een pijnstiller bij. Ik stelde mijn vraag eigenlijk om zeker te weten of er niets gebroken is. Er zou dan een ei van een bult op zitten en die bult zou dan blauw/paars gekleurd moeten zijn. Maar gelukkig is dat bij jou niet het geval. Beterschap iig ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Ik ben er zeker van dat er niets is gebroken (gelukkig). Het zal wel wat tijd nodig hebben.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding