Waar moet ik op letten met deze moedervlek (zie omschrijving)?

Ik heb altijd een heel schattige moedervlek gehad, die gewoon plat op m'n huid lag zeg maar, net onder m'n ribben.

Nu zag ik vanochtend dat ie helemaal dik is geworden, het lijkt nu net een soort tepel.

Omdat ik soms wel eens van die enge verhalen hoor, hierbij de vraag; waar moet ik op letten of moet ik hier sowieso mee naar de HA? Niet dat ik me nu echt zorgen maak, hij jeukt verder ook niet, maar ik wil een eventueel 'iets' natuurlijk wel voor zijn...

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Waar kunt u zelf op letten?
Moedervlekken die geleidelijk of plotseling gaan veranderen zijn verdacht en moeten gecontroleerd worden. Dit geldt ook voor moedervlekken die nieuw ontstaan en er heel anders uitzien dan de andere moedervlekken op uw huid.
De veranderingen waar u op moet letten zijn:

Groter worden
Geheel of gedeeltelijk van kleur veranderen
Steken, jeuken en/of pijn
Bloeden

Naar de huisarts dus want deze wordt groter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een moedervlek veranderd of jeukt is dat genoeg reden om er mee naar de huisarts te gaan.

Dan is er ook nog een schema wb moedervlekken, het a b c d
A: asymetrie. Heeft de moedervlek een rare vorm.
B: border. Heeft de moedervlek een duidelijke grens (goed) of vaagt hij uit. (slecht).
C: colour. Zitten er gekke kleuren in ipv gewoon bruin, is hij niet egaal bruin. (slecht)
D: diameter. Is hij groter dan 1,5 cm (slecht).

Dat schema kun je aanhouden. Als jr een moedervlek hebt die er zo uitziet kun je er beter ook even naar laten kijken. Ook als deze niet jeukt of veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is van belang om er achter te komen of de moedervlek kwaadaardig is. Er kan zich trouwens ook nog een kliertje onder de vlek bevinden, die er voor zorgt, dat de vlek omhoog wordt gedrukt. Wanneer deze goedaardig is, heeft U natuurlijk geen probleem. Mijn advies : de huisarts bekijkt de moedervlek. Vindt hij de vlek verdacht, dan kan hij deze voorzichtig verwijderen (onder verdoving). En dan laat hij dit stukje huid in een ziekenhuis onderzoeken. Voor ons als leken is het moeilijk om vanaf achter de computer over Uw moedervlek deskundig te oordelen. Dus bel morgen even met de huisarts ! Doen hoor !

Op de website : www.moedervlek.nl vindt U nog verdere informatie over de moedervlek. In het onderstaande citeer ik een klein, maar interessant stukje.

Moedervlek kwaadaardig
De meeste moedervlekken hebben geen risico dat daardoor kanker ontwikkeld kan worden. In het algemeen kan gesteld worden dat het risico op huidkanker verwaarloosbaar is. Toch komt het af en toe voor. De moedervlek ontwikkelt zich dan in een melanoom. Dat gebeurt als een moedervlek kwaadaardig is. Het relatief grootste risico treedt op bij aangeboren moedervlekken.

Aangeboren moedervlekken zijn bruin of zwart en ontwikkelen zich in de eerste levensfase van de baby. Globaal worden deze in drie grootte categorieën geplaatst:
- Klein: Dit zijn moedervlekken met een doorsnee van minder dan 1,5 centimenter
- Middelgroot: Dit zijn moedervlekken met een doorsnee van tussen 1,5 en 20 centimeter
- Groot: Dit zijn moedervlekken met een doorsnee groter dan 20 cm.

Het risico dat kleine of middelgrote moedervlekken zich ontwikkelen tot kanker is circa 1% gedurende iemands leven. Dit is gelijk aan het gemiddelde risico voor een gezond mens om huidkanker te ontwikkelen. Deze leveren dus niet direct extra hoog risico op. Het risico van grote moedervlekken om te ontwikkelen in melanomen is 10% gedurende iemands leven. Ongeveer 50% van alle moedervlekken die zich ontwikkelen tot het formaat groot doen dat in de leeftijdsfase van 3-5 jaar. Dokters adviseren om kleine en middelgrote moedervlekken af en toe te laten controleren. Grote moedervlekken wordt geadviseerd om deze op zo jong mogelijke leeftijd te laten verwijderen; bijvoorbeeld door de moedervlek te laseren. Als dat niet mogelijk is, is frequente controle bij de huisarts aanbevolen.