Hoe komt het dat mijn huid zo erg jeukt?

Heb een heel erg jeukende huid, kan het niet weerstaan om te krabben. Vervolgens krijg ik na een paar minuten dikke strepen op de plek waar ik gekrabt heb (lijkt op de uitslag van een brandnetel).

Ik heb trouwens een week geleden een antibiotica kuur gevolgd (Furabid). Zou dit nog steeds een reactie er op kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien door de kou? Vaker gehad in de winter??

Het beste antwoord

Heel vervelend voor je maar probeer met mentholpoeder o.i.d. te koelen zodat je niet gaat krabben want dan stimuleer je het juist maar ik weet; het is makkelijker gezegd dan gedaan.
De jeuk komt mijns inziens niet door allergie voor penicilline aangezien nitrofurantoïne (furabid= merknaam) een antibioticum is maar niet van het penicilline soort.
Ik den eerder dat het te maken heeft met voedselallergie en/of allergie voor wasmiddel e.d. Het kan zijn dat je jaren achtereen bv. dezelfde wasverzachter gebruikt zonder allergische reactie en dan ineens heb je er een allergie voor gekweekt.
Dat noemt men verschuivingen van allergieën.
Je kan aan de dokter vragen of hij je Aerius of een andere soort antihistamine wilt voorschrijven.
Antihistamine zorgt ervoor dat wanneer een allergeen in aanraking komt met bep. mestcellen, zij openspringen en daaruit histamine vrij komt waardoor een allergische (ontstekings)reactie ontstaat. Ook zou ik uitproberen of het met je voeding te maken hebt. Voedingsmiddelen die veel allergenen bevatten zijn: Pinda's, pindakaas, walnoten, tomaten, knoflook, kaas,tonijn garnalen zalm. Ben je allergisch voor pinda's dan geeft dat vaak jeuk en uitslag. Zo ook tomaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan , maar kan ook door de kou komen. Dat je steeds van de kou naar de warmte gaat. Ik heb daar ook elke winter last van soms wordt ik gek van de jeuk. En ik hoef me huid maar even aan te raken en het wordt rood of ziet er idd uit alsof er een brandnetel tegen aan heeft gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dat kan zeker door temperatuurverschillen komen..
Laat ik nu precies het zelfde hebben,als ik krab , kort erna allemaal rode strepen,en ik wordt af en toe gek v/d jeuk.bij mij is het allergie, als ik iets heb gegeten wat scherp is dan kan er op wachten binnen een uur pff jeuk.
Ik ben er ooit voor naar de dokter geweest toen hebben ze een allergie test gedaan,kHeb toen medicijnen gehad,maar dan ben ik weer te lui om ze na te bestellen, maar het hielp goed.Als ik jou was zou ik ff een afspraak maken met je h.a.
Het allerbeste.
12 jaar geleden
Nitrofurantoïne (de werkzame stof in Furabid) kan wel tot jeuk leiden, maar die zou weg moeten zijn zodra je het middel niet meer slikt.
De krabeffecten zijn niet vreemd bij een geïrriteerde huid, maar de vraag is: waar komt die irritatie vandaan?
Het lijkt lokaal te zijn, of wordt het pas rood nadat je gekrabd hebt?
Gebruik je toevallig een ander of een vernieuwd wasmiddel of wasverzachter of iets dergelijks? Of heb je nieuwe kleding gedragen? Want mijn eerste gedachte is een allergie of een overgevoeligheid.
Als het over je hele lijf zo is, kan het zijn dat je huid erg droog is? Dan kan invetten helpen, en douchen met een product als Balneum of een ander hypogeen product (de apotheek kan je adviseren).
Als de jeukende plekken lokaal zijn, zou ik langs de huisarts gaan om die er even naar te laten kijken, die kan misschien zien wat het is en/of een crème of zalf voorschrijven die in elk geval de jeuk een beetje bestrijdt, want jeuk kan gekmakend zijn.
Beterschap!