moeten mijn darmen zich aanpassen als ik volle rijst eet?

Sinds enkele dagen eet ik volle rijst bij mn eten ikv een dieet/gezondheidsplan (goeie voornemens na het nieuwjaar)
Maar ik laat ongelofelijk veel winden met een niet zo frisse reuk en dat is nog eufemistisch uitgedrukt :-(. En ook heel veel "boeren".
Ik vroeg me dus af of dit door de volle rijst komt. Voordien at ik vnl. aardappelen, af en toe (volkoren)deegwaren. wel ook meest donker brood)...

3.5K

Het beste antwoord

De gemiddelde mens draagt zo'n anderhalve kilo bacteriën met zich mee en de meesten daarvan zitten in onze darmen. Veel bacteriën helpen bij de spijsvertering, waarbij verschillende stammen andere taken voor hun rekening nemen. Als je nu ander voedsel gaat eten zijn er vaak te weinig bacteriën van de soort die je nodig hebt. Die taken worden dan uitgevoerd door bacteriën die daar minder geschikt voor zijn en dat gaat vaak gepaard met gasvorming. Meestal zal je na enkele weken wel voldoende goede bacteriën hebben en lost het probleem zich vanzelf op. Moeilijker wordt het als je de juiste bacteriesoort geheel mist. Het is niet uitgesloten dat je die soort alsnog binnen krijgt, maar ze moeten dan wel de zure barrière van je maag kunnen passeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je lichaam zal zich moeten aanpassen aan de nieuwe voeding, Laat het zo gaan en wacht een week of 2 af.

Eet je verder wel alles uit de schijf van 5 of eet je enkel rijst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet je lichaam zich aanpassen,
en je darmen zeker, zelf heb ik dat ook
van rijst,dan heb ik ook van die vieze
roepers.
12 jaar geleden
Rijst werkt verstoppend, de verblijfstijd in de dikke darm neemt toe en je zult meer gas produceren doordat bacterien langer de tijd hebben. Op een lichamelijke aanpassing zou ik niet rekenen, het is een bekend probleem in landen waar veel rijst gegeten wordt. Je zou er iets met pinda's bij kunnen eten om te compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt maar kiezen Wat u wil eten maar Voor ontbijten bij 45 minuten drink maar vier glazen water en Voor lunchen ook drink vier glazen water bij 45 minuten en nog vier glazen water Voor avondeten bij 45 minuten en krijgt u nooit verstopping en uw darmen gaan wel werkende