Ik heb wat last van opgekropte gevoelens, en ik zoek een creatieve manier om dat te uiten. Welke creatieve bezigheid is daar geschikt voor? HELP!

Zoals in de titel al gezegd, heb ik last van opgekropte gevoelens.. En doordat ik in het examenjaar van school zit kan ik niet echt beginnen met een creatieve bezigheid. Wat ik wel graag wil. Ik wil graag gaan schrijven en tekenen, omdat daar mijn talenten liggen.
Eigenlijk baal ik er ontzettend van dat ik een tijd alleen maar met mijn hoofd ben bezig geweest en dat ook nog een tijd zal blijven moeten doen. Ik heb het echt nodig, een soort uit laat klep voor mijn opgekropte gevoelens. Het zijn ook alleen maar gevoelens (misschien ook opgekropte stress) die naar buiten moeten komen, want ik bespreek de dingen waarmee ik zit veel met mijn ouders, alleen dat opgekropte blijft. En dat moet er echt uit. Een soort bom.
Het enige nadeel aan mij is dat ik dus vrij heftige emoties heb (vrijwel overal heftig op reageer, ik huil veel, maar dat heeft denk ik te maken met de puberteit en dat alles opgekropt zit) Maar ik denk dat het ook een hoop te maken heeft met dat ik een ontiegelijke control freak ben: alles moet tot in de puntjes perfect zijn. En daardoor ben ik telkens op zoek naar meer (nieuwe) informatie, zoals hoe ik moet schrijven, hoe alles moet.. niet tevreden ben met wat ik heb, altijd maar denken dat er toch een juist passende combinatie zal zijn van creatieve bezigheden waar ik mij goed mee kan uitdrukken (lees: hardlopen + muziek, schrijven en de scene's uittekenen)

In de Toevoeging meer!

Toegevoegd na 3 minuten:
telkens niet tevreden + alles zo perfect uitstippelen = nooit beginnen !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Wat mij heel goed helpt om weer wat tot rust te komen is het inkleuren van mandala kleurplaten. Je kan deze ook heel veel op internet vinden als je bijvoorbeeld bij google naar afbeeldingen gaat en dan zoekt naar mandala kleurplaten. Enkel wat je dan nog nodig hebt zijn wat kleurpotloden of stiften. Mocht je op internet geen leuke mandala kleurplaten kunnen vinden dan kun je bij bol.com ook hele leuke boeken bestellen die vol staan met leuke mandala kleurplaten en in allerlei soorten. Zelf ben ik volwassen maar ik vind de mandala kleurplaten voor kinderen vaak erg leuk en zeker als je heel druk in je hoofd bent met allerlei gedachten is het vaak moeilijk om je een langere tijd te concentreren en motiveren ergens mee bezig te zijn, daarom vind ik de mandala kleurplaten voor kinderen ook zo fijn om te kleuren, je bent toch even lekker bezig en het lukt veel makkelijker om de kleurplaat in 1 keer af te maken wat eigenlijk wel heel belangrijk is. De mandala's voor volwassenen zijn vaak wat ingewikkelder en je bent er veel langer mee bezig (vergelijk ze maar eens op internet met elkaar) dan begrijp je wel wat ik bedoel. Als je al niet helemaal lekker in je vel zit en het lukt je niet om een kleurplaat af te krijgen in 1 keer of het is zo dat er geen einde aan lijkt te kome is het erg moeilijk om gemotiveerd te blijven om het af te maken. Dus je kan als je een printer hebt kleurplaten van internet afhalen. En mocht je een boekje met mandala kleurplaten willen bestellen dan is het wat zonde om in het boek zelf te kleuren omdat je hem dan maar 1 keer kan gebruiken. Ik doe dan zef meestal even wat kopieren. Het enigste wat je dan nog nodig hebt is iets om ze mee in te kleuren, kleurpotloden of viltstiften maar kleurpotloden vind ikzelf prettiger om mee te werken maar dat is persoonlijk. Wat je ook nog zou kunnen doen is een leuke leguzzel uitzoeken in de speelgoedwinkel en daar lekker mee bezig te gaan. Misschien lijkt het allemaal wat simpel wat ik vertel maar als je vanuit jezelf al zoveel drukke gedachten en onrust hebt moet je jezelf ook niet te moeilijke dingen opleggen want vaak lukt het dan niet om het vol te houden en dan voel je je daar weer vervelend over en dat is het laatste wat je kan gebruiken. Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt en hopelijk helpt het jou net zo goed als dat het bij mij altijd doet en het leuke is, je hebt er niet veel voor nodig.
Heel veel succes meis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ga tekenen
een doos verf of potloden is zo gekocht
papier ook. Bij xenos verkopen z opgespannen ramen waar je je gang kunt gaan. eventueel een cursus. Niet zeggen/denken dat je er geen tijd voor hebt, als je het graag doet geeft n uurtje tekenen je genoeg energie om er weer een tijd goed tegen aan te gaan met de studie
12 jaar geleden
jeetje nou ik weetniet of je alleen tekenen en schrijven wilt maar anders kan je miss kleien als je dat leuk lijkt. je hebt Das klei voor iets minder dan 2 euro bij de blokker in het wit je kan ook bruin en iets leuk kleien dat je eerst een ontwerp maakt op papier met tekenen en dan het gaat kleien en met witte klei kan je er ook op schilderen. ik weetniet of ik nou wel je hiermee help maar succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Ik heb dat ook wel eens dat bepaalde gevoelens blijven hangen, toen ik dat had deed ik het volgende:
Ik had wat tijdschriften in huis en knipte alles eruit wat bij me gevoel op dat moment paste vervolgens plakte ik alles op een wit papier en maakte ik er een soort collage van! Het klinkt raar maar toen ik het af had leek ook tegelijkertijd net of ik alles eruit had gegooid hihi misschien moet je dat eens proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik doe: Ik koop een enorm doek (of groot karton) en flinke kwasten, verf of spuitbussen en ga heerlijk een kunstwerk maken. Prop al je moties erin. Maak het abstract of figuratief. Vrolijk en licht, of duister en donker. Doe wat je wilt, je hoeft het aan niemand te laten zien.

Politiek minder correct antwoord: Koop graffiti bussen en snij in karton vormen uit en ga lekker midden in de nacht kunst maken in je stad of dorp. Ga een witte muur versieren of wat dan ook. De spanning en de creatieve uitlaatklep geven een heerlijk gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat je bewust bent van de reden, waarom je niet tot actie overgaat: perfectionisme!
Perfectionisme kan ook een prachtige reden zijn om te vermijden; iets niet te hoeven doen.... en dat heeft een reden, je hebt er voordeel van, want anders zou je wel iets gaan doen, toch?
Misschien is het een idee, om te kijken voor jezelf wat er achter dat perfect willen zijn zit.
Eerlijk opschrijven: welke voordelen heeft het voor mij om dingen NIET te doen, waarvan ik denk dat ik ze moet doen.

Wat me opvalt aan je tekst: je baalt ervan zo met je hoofd bezig te zijn, maar door alles perfect uit te willen stippelen ben je óók met je hoofd bezig.

Je schrijft over hardlopen: doe je dat? Sport/beweeg je? Dat is een hele goede manier om opgekropte gevoelens los te laten.

Daag jezelf eens uit, sta je dat toe: pak/koop een schetsboek en ga gewoon tekenen. Met geen enkel ander doel dan doen om te doen. Kijk wat het met je doet. Hoe de tekening eruit gaat zien maakt niks uit: het doel is doen.
Zo kan je ook achter je computer beginnen met het schrijven van een verhaal of wat dan ook: met als enig doel het doen. Wat doet dat met je? Kan je je emoties erin kwijt, vond je het leuk, smaakt het naar meer, komen er allerlei andere ideeën bovenborrelen?
Misschien helpt het je ook te bedenken, dat creativiteit een proces is.
Het begint met het zetten van die eerste stap: het doen. En daarna is het iedere keer weer het zetten van die stap: doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga beeldhouwen. Geeft je de mogelijkheid om ook wat agressie kwijt te raken. Je zult merken dat de steen een eigen willetje heeft en niet altijd eruit komt te zien zoals je gedacht had. anticiperen op je vorige handeling om zo een wellicht onverwacht mooi resultaat te halen.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een groot vel papier en plak de hoeken vast met schilderstape. Plak het op de tafel of plank oid. Neem wasblokjes *(van bijenwas gemaakt) en ga heel hard en stevig krassen. Ga erbij staan en maak ook geluid (kreunen, steunen, schreeuwen, zeg woorden) Gewoon het vel helemaal vol krassen. Scheur dan het papier in stukken. Neem een nieuw vel papier en maak met deze stukken iets nieuws. Schilder er omheen en overheen met ecoline.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hobbyshop-online.nl/index.php?main_page=index&cPath=126_127
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kleine harde boksbal (+bokshandschoenen) lijkt me een aanrader. En dan meppen maar!
De creativiteit volgt pas als je niet meer geremd bent.