Hoe kom ik van een alcohol verslaving af?

Ik werk momenteel fulltime (1,5 jaar) in de horeca waarbij het na werk gebruikelijk is om even een wijntje o.i.d. te blijven doen, en ga 2 tot 4x per week uit waar ik ook het nodige drink. Sinds kort heb ik het gevoel dat mijn lichaam in de avond alcohol 'nodig heeft', en ben hier nogal van geschrokken..

Hoe kom ik hier vanaf?

Toegevoegd na 23 uur:
@ Siska, ga uit van +/- 30 glazen per week

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je schrijft dat je merkt dat je lichaam de alcohol nodig heeft. Dat hoeft op zich nog niet zo'n drama te zijn, want dat hebben rokers, en zelfs koffiedrinkers ook. En of je nou zo vreselijk veel drinkt, kan ik ook niet opmaken uit je toelichting. Het "nodige" kan van alles zijn.

Veel duidelijker ben je, over hoe je er zelf tegenaan kijkt, en dat is ook veel belangrijker Je bent er van geschrokken, en je drinkgewoonte is blijkbaar een probleem voor je. Hoewel het, als je in de horeca werkt, een hele toer zal worden, kun je beter helemaal stoppen. Dat is zeker niet makkelijk, maar in ieder geval heel wat makkelijker dan minderen, want dat is bijna onmogelijk.

Als je hier vanaf wilt komen, zoals je letterlijk vraagt, praat er dan eens over met je huisarts. Hij zal je vragen hoeveel en hoevaak je drinkt, of je de drank ook eens een dagje kunt laten staan, en of je lichamelijke klachten hebt door het drinken. En vooral of je drankgebruik van invloed is op andere zaken, zoals b.v. sociale contacten.

Misschien valt het allemaal wel mee, en kun je gewoon lekker iedere dag een glaasje drinken. En als je samen met je huisarts de conclusie trekt, dat dit toch een probleem is of kan worden, dan weet hij in ieder geval de weg om er iets aan te doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat goed van je, dat je het probleem zelf al onderkent. Dat is de belangrijkste stap op weg naar je herstel. Zijn er ook wel eens dagen dat je helemaal geen alcohol drinkt? Natuurlijk zou het het beste zijn om een aantal dagen per week helemaal niets te drinken, maar dat zal niet meevallen, want dan moet je je een andere leefstijl aanwennen. Wat wel kan helpen, als je dat echt wil tenminste, is voor elk glas alcohol dat je wil drinken eerst een glas water te drinken. In de eerste plaats verdunt dat de alcohol in je lichaam en in de tweede plaats zal het water je zo gaan tegenstaan, dat je liever geen glas alcohol meer neemt. Als je na je werk een wijntje wil drinken, laat het dan bij eentje en ga daarna naar huis. Dat is misschien gemakkelijker voor je dan iets fris te gaan drinken. Het gaat met kleine babystapjes, maar zo ben je immers ook met drinken begonnen. Neem je tijd om het rustig af te bouwen, dan kan je lichaam ook langzaam afkicken. Als je nu ineens gaat stoppen, dan levert dat alleen maar heel veel stress en ontwenningsverschijnselen op. Ik hoop voor je, dat je nog op tijd bent om je beginnende alcoholverslaving weer onder controle te krijgen. Ik wens je hier heeeeeeel veel succes mee. Het gaat goed komen, want je bent gemotiveerd en je ziet zelf je valkuilen. Gaat het toch niet lukken, neem dan snel contact op met de AA, want daar zitten ervaringsdeskundigen die jou het beste kunnen helpen. :-)

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, Mesher, toen ik aan mijn antwoord begon, stond jouw antwoord er nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stichting brijder. Daar heb ik eergisteren nog een interview mee gehad voor school. Die hebben verschillende behandelprogrammas. Schaam je niet en ga gewoon simpel een keer op gesprek. Is het niks voor je dan is het niks voor je, maar ze kunnen je sowieso helpen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat goed dat je zelf in de gaten hebt / houdt of je misschien te veel drinkt.
Als je meer wilt weten over wat 'gezond drinken' is, kijk dan is op Alcohol de Baas. Je kunt hier informatie vinden, maar ook bijvoorbeeld een internetbehandeling volgen -laagdrempelig, in je eigen tijd en (met verwijsbriefje huisarts) kosteloos.
Er zijn nog meer online behandelmethodes, bijvoorbeeld van het Jellinek, zie de bronnen.
Succes!

Toegevoegd na 3 uur:
Op http://www.drinktest.nl/ kan je trouwens een uitgebreide (anonieme) test doen over je alcoholgebruik, om een indruk te krijgen van hoe het er voor staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed dat je je zo bewust bent van de risico's van alcoholgebruik! Of het nou al verslaving heet of niet: beter voorkomen dan genezen!

Een goede zelfhulpwebsite voor volwassenen die (anoniem en gratis) hun alcoholgebruik in de gaten willen houden is Minderdrinken.nl van het Trimbus instituut. Nee schrik niet, juist geschikt voor mensen die (nog) niet zwaar verslaafd zijn.

Je vindt er o.a. veel informatie, tips, een logboek en een druk bezocht forum waar men ervaringen uitwisselt, tips geeft en elkaar steunt. Je stelt je eigen doelen. Zeer de moeite waard om een kijkje te nemen en heel goed voor je bewustwording!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afrikaanse plant 'iboga' of 'eboka' bevat 12 verschillende alkaloïden, waarvan iboga er slechts een is. Andere alkaloiden zoals tabernanthine of ibogamine zijn waarschijnlijk ook psychoactief. De afgelopen jaren is er toenemende belangstelling voor de plant vanwege de mogelijke eigenschap om drugs- en alcoholverslaafden van hun verslaving af te kunnen helpen. Uit wetenschappelijk onderzoek en diverse ervaringen is al gebleken een enkele dosis ibogaine afkickverschijnselen en 'craving' (trek) voor een bepaalde tijd na inname kan terugdringen. Daarnaast kan de psychoactieve werking er voor zorgen dat de gebruiker zich meer bewust wordt van zijn verslaving, wat kan helpen bij het motiveren om te stoppen.

Deze plant is niet alleen tegen verslavingen, maar geeft je ook spiritueel inzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je noemt jezelf al meteen verslaafd. Maar het hangt er vanaf hoeveel je heel de week drinkt.
Drinken wordt problematisch bij mannen wanneer zij meer dan 21 glazen per week drinken. Drink jij deze hoeveelheden, dan ben je een probleemdrinker. Je hebt dan meer kans om een verslaving te ontwikkelen.

Bij een alcoholverslaving is iemand geestelijk en lichamelijk afhankelijk van alcohol. Geestelijke afhankelijkheid betekent dat je het gevoel hebt niet zonder alcohol te kunnen. Je bent de controle over je alcoholgebruik kwijt.

Lichamelijke afhankelijkheid betekent dat je ontwenningsverschijnselen krijgt na stoppen met alcohol drinken. Het gaat dan bijvoorbeeld om zweten en trillen. Zodra je weer alcohol drinkt verdwijnen de verschijnselen en voel je je weer in orde.

Je kan online hulp krijgen van Alcohol onder Controle. Online hulp kan je helpen om minder alcohol te drinken of om te stoppen met alcohol drinken.

http://www.alcoholondercontrole.nl/346192/Online-hulp-bij-alcohol.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik adviseer u dat u hup naar uw huisarts moet gaan en met een verwijsbrief naar praktijk voor alcohol afverslaven of naar een zkh en denk ik dat het uw gezondheid is en niet best antwoord kiezen en luister naar uw huisarts en zijn of haar advise

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik drink geen alcohol maar ik advisser u dat u hup naar uw huisarts moet gaan voor hulp