Gapen in de sauna?

Als ik in een sauna zit moet ik altijd veel gapen. Andere mensen gapen helemaal niet en ik blijf gapen. Moe ben ik niet. Iemand een idee, waarom ik dit doe? Waarom mijn lichaam zo reageert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zie je gewoon weinig interessants, moet ik ook altijd van gapen ;)

Het beste antwoord

Door de warmte kan je verkeerd gaan ademen.
Gapen is dan een poging van je lichaam om je er toe aan te zetten rustiger maar vooral dieper te ademen.
Je kan proberen even buiten de sauna af te koelen en het later weer te proberen.
Lukt dat niet of onvoldoende, ga dan eens (in de sauna) op een lage bank liggen, leg je handen op je buik bij je navel en concentreer je op je ademhaling.
Het is de bedoeling dat je diep door je buik ademt en daarbij je handen omhoog ziet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

heb je honger of te weinig energie? dan gaap je namelijk ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door de hoge temperatuur.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik weet wel dat het daarmee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gapen wil zeggen dat je van een luie stand, naar de actie stand wil gaan. Lijkt vreemd, want gapen is toch als we nog lui voor de TV in onze bed liggen? Nee. Onderzoekers hebben aangetoond dat gapen helemaal niks heeft te maken met een tekort aan zuurstof. In de sauna zit je nou eenmaal rustig en heb je nog veel energie om iets actiefs te doen. Toch is gapen nog niet helemaal 100% onderzocht maar veel weten we er al wel van. Het werkt bijvoorbeeld aanstekelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij krijg je door de warme lucht een slaperig gevoel en val je bijna in slaap heb ik ook.

bron: Eigen Ervaring