13 kg afvallen in 10 maanden tijd door drukte kan dit?

Ze zeggen bij onverklaarbaar gewichtverlies moet je de arts raadplegen. Maar wanneer is dit onverklaarbaar. Ik heb na mijn 2 zwangerschappen aan de medicatie gezeten wat mijn schildklier vertraagde. Nu ben ik ermee gestopt en kon ik weer richting mijn oude gewicht. (na 5 jaar). Ik heb het idee dat het spontaan gaat terwijl ik ook weet dat ik het drukker heb. ik ben geen grote eter ook nooit echt geweest. (lees normaal). Mijn vraag ook dat wanneer je bloed laat prikken je dan gerust gesteld kan zijn of niet?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik slik geen medicatie meer en mijn waardes waren goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je zelf gestopt met de medicijnen? Dat is wel handig op te weten. Een te traag werkende schildklier kan gewichtstoename veroorzaken. Neem aan dat je bloed hebt laten prikken?

Het beste antwoord

De reden waarom men aanraadt naar een arts te gaan bij "onverklaarbaar" gewichtsverlies, is omdat men vreest voor "stille" ziektes zoals kanker.
Helaas kan een simpele bloedafname vaak geen uitsluitsel geven.

In uw situatie: gestopt met medicatie die de schildklier vertraagt en terug richting gewicht van voor de zwangerschappen zo'n vijf jaar geleden... zou wel eens een voldoende verklaring kunnen zijn voor het gewichtsverlies.

Bij een volgend bezoek bij je arts zou ik het zeker wel vermelden. Hij zal bijkomende vragen stellen om gerustgesteld te raken.

Bijkomende alarmtekens zijn
- bloed bij de stoelgang of zwarte stoelgang
- verminderde eetlust
- verhoogde eetlust en toch nog vrij snel blijven afvallen
- abnormale vermoeidheid
- ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

13 kg in 10 maanden lijkt me heel netjes.
Je geeft zelf al aan dat je het drukker hebt en dat je gestopt bent met medicijnen, wat de afname kan veroorzaken.
Als je je goed voelt prima, houden zo. Als je er toch mee zit vraag aan de dokter wat de bijwerkingen zijn van het stoppen met medicijnen