Zelf rechtzetten van neustussenschot?

Als ik aan mijn neustussenschot voel, dan voel ik dat het een sterke buiging naar mijn rechter neusholte maakt. Ik heb dus veel ademruimte in mijn linkerneusgat, en heb het soms wel lastig door mijn rechter te ademen. Nu vroeg ik me af, kan ik door zelftraining dat rechter krijgen, want ik kan dit kraakbeen zelf rechtduwen. Het valt dan weer langzaam na enkele seconden op z'n plaats, maar als ik dit nu veel doe, zou dit dan enige hulp bieden? Bestaan er misschien aanpassings klemmen ofzo om dit manueel recht te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (4)

Als het weer teruggaat heeft het geen nut, zelf rechtzetten gaat niet. Als je er last van hebt kan je gewoon naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier zelf al jaren last van. Ben er vorig jaar aan geopereerd en zelfs daarna is het weer scheef gaan staan. Zelf rechtduwen helpt niet en lijkt me zelfs onverstandig. Maak via je huisarts eens een afspraak met de KNO-arts. Hij kan inschatten hoe ernstig de scheefstand is en of er iets aan gedaan moet/kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet naar de arts en ik denk dat het voor mij ook niet zo ernstig is dat ik een operatie nodig heb, vandaar dat ik het eerder manueel zou doen als dit zou werken. Ze verkopen in de winkel bijvoorbeeld ook vacuum kapjes om tepels die ingetrokken zijn recht te zetten. Die vallen ook terug naar hun ingetrokken positie, maar als je dit elke nacht draagt dan staat ie goed na een tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat dat met een vergroeiing van je kraakbeen wat anders zit. De enige manier om dat te herstellen is om de neus te breken en van binnenuit te 'spalken'. Dit kun je (gelukkig) niet zelf doen. Mag ik vragen waarom je niet naar de arts kan? Wanneer je kan aantonen dat je last van je scheefstand hebt (ademhalingsproblemen zijn voldoende), vergoedt je zorgverzekering in de meeste gevallen je behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heb ik niet. Ik woon niet in Nederland en heb enkel een tijdelijke Europese verzekering, die ik enkel wil gebruiken in nood. Ik wil ook geen operatie, dan zal m'n neus er waarschijnlijk anders uitzien en ik vind 'm helemaal goed zoals ie is. Ik ben ook helemaal niet voor operaties hehe :)
een lichaam bestaat uit botten spieren weefsel bloedvaten en van alles. Een lichaam blijft een breekbaar object, en daar moet je voorzichtig meedoen. Je kunt het vaak genoeg proberen, maar als het niet lukt zul je verder duwen om te kijken "hoe ver het nog kan" wanneer je over de grens bent gegaan, zul je dat niet kunnen herstellen.
ga naar een arts, zij hebben er kennis van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neustussenschot bestaat uit kraakbeen. Kraakbeen is enigszins elastisch, waardoor je manueel inderdaad wat beweging krijgt in het neustussenschot.

Maar net zoals je het kraakbeen van je oor kan plooien, veert het net zo snel ook weer in zijn "normale positie".
En net zoals bv. flaporen heelkundig kan corrigeren, kan je ook je neustussenschot laten corrigeren. Heelkunde biedt echter geen 100% garantie dat je ademhaling nadien ook daadwerkelijk gecorrigeerd blijft.

Zonder onherstelbaar beschadigen van je neustussenschot, lijkt het me niet mogelijk het kraakbeen in een andere positie te krijgen door er manueel druk op uit te oefenen.

Wees trouwens voorzichtig, want de doorbloeding van het neustussenschot is erg delicaat. Afklemmen met een klem kan onherstelbare schade veroorzaken.