Pijn in arm. Rsi?

Ik heb al 2 maanden last van mn rechter arm. Het zit voornamelijk in de triceps en de onderarm. Wanneer ik ze aanspan dan doet het even minder pijn. Ik dacht eerst dat het door de ps3 of laptop kwam, maar ik gebruik beide al een maand niet meer intensief (zoals voorheen) maar heb nog steeds erg veel last ervan. Vooral als ik stil zit! Hoe kan deze irritatie zijn veroorzaakt en wat is hieraan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

RSI is een verzamelnaam voor spier-, zenuw- en peesaandoeningen van nek tot vingertoppen en ontstaan door het langdurig belasten van dezelfde spieren. Ook klachten als pijn, vermoeidheid en prikkelingen van de nek, schouder of arm vallen hieronder.

Een andere term voor RSI is Work related MusculoSkeletal Disorder (aandoeningen van spieren en skelet veroorzaakt door het werk). RSI is inderdaad meestal gekoppeld aan het werk, maar kan ook veroorzaakt worden door een regelmatig uitgeoefende hobby.

Bekende risicofactoren voor het ontstaan van RSI zijn:
- werkorganisatie: grote werkdruk, weinig pauzes, overwerken, stress
- werkplek: steeds dezelfde (foute) werkhouding, uitoefenen van teveel kracht
- individueel: geen ontspannen werkwijze, bepaalde lichamelijk kenmerken zoals een slechte conditie

Voor de patiënt zijn belangrijke aandachtspunten:
- stress en te hoge werkdruk vermijden
- gezond eten
- regelmatig ontspanning nemen
- Een goede werkhouding is essentieel,
- specifieke oefeningen al of niet onder begeleiding van therapeut
- houdingstherapie
- conditietraining
- eventueel medicatie door de arts voorgeschreven