Wat is schadelijker: het roken van sigaretten of sigaren?

Volgens mij moet je sigaretten inhaleren en sigaren juist niet en gaat het bij sigaren juist om de smaak.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Sigarenrokers roken over het algemeen minder frequent dan sigarettenrokers. Aan de andere kant bevatten sigaren per stuk meer tabak dan sigaretten. Sigaren produceren meer rook en het roken ervan duurt dan ook veel langer.3
De rook van sigaren is minimaal even schadelijk als de rook van sigaretten. Net als sigarettenrook, bevat sigarenrook de giftige en kankerverwekkende stoffen die vrijkomen bij de verbranding van tabak.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus, niet alleen de longen zijn gevoelig voor bijvoorbeeld longkanker. De slijmvliezen in de mond idem.
Je geeft zelf het al het antwoord.
Omdat het bij sigaren om de smaak gaat, en het inhaleren meestal achterwege blijft zijn sigaretten veel schadelijker dan sigaren.

De teer in tabaksrook wordt teer genoemd omdat die bestaat uit honderden veelal schadelijke chemische stoffen waarvan er een aantal kankerverwekkend zijn.
Die teer komt in de longen van de roker en gaat er nooit meer uit, in tegenstelling tot stoffen die in de bloedbaan komen en die door de lever worden verwijderd.
Die stoffen hebben dus tijd genoeg om hun schadelijke eigenschappen te laten inwerken op de longen.
Google maar eens op "rokerslongen" en bekijk de foto's.