Mag je cannabis gebruiken als de politie bij je thuis binnen is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Even uitmaken is wel zo beleefd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Angelhuyck, ik ga ervan uit dat u in Nederland woont. In Nederland wordt in de wet een onderscheid in drugs gemaakt. In veel landen bv. België, wordt dit onderscheid tussen zogenaamde harddrugs en softdrugs niet altijd gemaakt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoewel, gelet op de naam Angel Huyck kunt u in Vlaanderen wonen, heb mijn antwoord aangevuld zoals de regels in Vlaanderen gelden. Zijn veel strenger dan in Nederland.

Antwoorden (3)

Zolang jij je aan de wetgeving houdt JA.
Wetgeving:
De Nederlandse wet maakt een onderscheid tussen drugs met een groot risico (harddrugs) en de hennepproducten hasj en wiet (softdrugs). De wet maakt ook nog onderscheid tussen bezit en teelt voor eigen gebruik (tot 5 gram en minder dan 5 planten) en bezit en teelt voor de handel.
Met andere woorden: Als jij 5 gram of minder in huis hebt of minder dan 5 planten zal de politie niets doen. Heb je meer dan zal je gezien worden als mogelijke dealer en ben je strafbaar.
Als jij toevallig zit te smoken al de politie binnenkomt zal hij dus eerder vragen naar de voorraad die je hebt als letten op het feit, dat je zit te gebruiken (roken en drinken mag je thuis ook!)
Over leeftijd zeggen de richtlijnen en ook de Opiumwet niet veel. In coffeeshops mag je niet onder de 18 jaar aanwezig zijn. Maar er staat nergens dat je als 16 -jarige niet mag gebruiken. Wel zal de politie -als je nog erg jong bent- je aanspreken op het feit dat je blowt. Werkt hij volgens de richtlijnen dan zal de politie de hasj en wiet in beslag nemen, maar verder zal hij niet optreden.
Toegevoegd op 06 februari 2020 21:31: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
AlphaLimaSierra
4 jaar geleden
5 wietplanten mogen hebben is een fabel. Wordt in beslag genomen. Je kunt er trouwens ook mee in de problemen komen als je een huurhuis hebt.
Rieneke1
4 jaar geleden
@AlphaLimaSierra , wordt idd in beslag genomen, maar normaliter word je niet vervolgd voor bezit/ telen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@rieneke, als er bezwarende omstandigheden zijn, zoals blowen terwijl de politie bij je in huis rondloopt, kan de OvJ nav het proces-verbaal van de richtlijnen afwijken.
Als je maar niet te veel in je huis hebt. Je mag maar max 5 gram bij je hebben
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Cannabis is nog steeds een illegale drugs op grond van de Opiumwet waaronder de drugswet valt. Er staat nergens dat een 16-jarige of ouder niet mág gebruiken. Wel zal de politie, afhankelijk van de situatie de blower aanspreken op het feit en de cannabis in beslag nemen. Het is nl. wel strafbaar om voor eigen gebruik in bezit te hebben van vijf gram cannabis of minder, maar leidt niet tot vervolging. Let op: er is geen legalisering, wel decriminalisering.
Er zijn altijd uitzonderingen, afhankelijk van de situatie kunnen er verzwarende omstandigheden zijn waardoor er door de Officier van Justitie wordt afgeweken van de richtlijnen.
Politie bij iemand thuis binnen is geen gewone zaak, politie komt nooit zo maar om koffie te drinken. Om een woning binnen te treden is een machtiging nodig en mogen zij zoekend rondkijken.
Cannabis gebruiken terwijl de politie in de woning is, kan opgevat worden als een provocatie (uitdagen, tarten). Het opzettelijk uitlokken van een reactie. Daar is de politie meestal niet blij mee.
Men dient dan ook het roken van cannabis te staken op eerste verzoek van de politie. Cannabis roken in bijzijn van de politie kan tot gevolg hebben dat de politie alsnog een verzoek indient bij de (hulp)Officier van Justitie om de gehele woning te doorzoeken. En daar is de cannabis rokende bewoner niet blij mee.
Woont u in België,houdt dan rekening met strengere regels.
Het bezit en gebruik van cannabis is in België onder alle omstandigheden verboden.
Wanneer een minderjarige betrapt wordt, maakt de politie een proces-verbaal op en bezorgt dit aan het parket. Ook de ouders worden verwittigd.
Het bezit van maximum drie gram cannabis of de teelt van één vrouwelijke cannabisplant wordt bij meerderjarigen niet altijd vervolgd.De cannabis wordt altijd in beslag genomen en er wordt door de politie een vereenvoudigd proces-verbaal opgesteld.
Bij verzwarende omstandigheden bij meerderjarigen, zoals provocerend blowen in bijzijn van de politie wordt er een gewoon proces-verbaal opgemaakt en doorgestuurd naar het parket. De procureur kan verschillende maatregelen treffen zoals Pretoriaanse probatie. Bij opschorting van de uitspraak bepaalde voorwaarden moeten naleven tijdens een proefperiode.