Hoe zorg ik dat mijn vrienden minder drugs gebruiken?

een paar vrienden van mij zijn, hoe ik en de anderen het zien verslaafd aan drugs (alcohol en wiet) hierdoor mogen veel mensen ze niet meer, ze doen verkeerde dingen stelen van hun vrienden, doen met iedereen seksuele handelingen omdat ze geen nee kunnen zeggen omdat ze te high/dronken zijn. iedereen is het zat maar hoe kunnen we ze dit goed duidelijk maken en ervoor zorgen dat ze stoppen?? we hebben al van alles geprobeerd zoals het gewoon simpel weg van hun afpakken als ze het hadden maar toen werd iemand knock out geslagen. iedereen is trouwens tussen de 14 en 16 jaar.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik ken 2 ervan al 13 jaar, het zou misschien de hele vriendschap kunnen beindigen voor altijd, ik rook zelf ook af en toe een keer een jointje in huiselijke kringen, dus ik weet aan welk gevoel ze verslaafd zijn maar we zijn allemaal bang dat het fout afloopt, ze zijn door de drugs al vaker in aanraking gekomen met politie voor o.a mishandeling en ordeverstoring

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je - helaas- weinig invloed op. Andere vrienden zoeken lijkt me nog de meest verstandige zet ; aan een stelletje verslaafden heb je toch niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 ervan ken ik al 13 jaar, dan is het niet makkelijk om hun zomaar te vergeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een verschrikkelijk advies, Marleen. Je vrienden verlaten als het maar even fout met ze gaat. Natuurlijk heb je daar invloed op, je moet alleen weten hoe. Daarnaast is wiet/alcoholmisbruik makkelijk tegen te gaan. Beide stoffen zijn namelijk niet zwaar verslavend. Die verslaving zit tussen de oren en is makkelijk te overkomen met wat wilskracht en begeleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol is een van de meest verslavende drugs, juist ook omdat het sterk onderschat wordt.
Bijna alle drinkers kennen het wel: "Vanavond neem ik maar 2 biertjes" om de dag daarna met een zware kater en een paar gaten in je geheugen wakker te worden. Marleen heeft wel een punt.
Rond deze leeftijd kies je je vrienden voor het leven. Vrienden die je al vanaf zeer jong kent ken je toevallig omdat je bij elkaar in de buurt woonde o.i.d.
Kijk er ook weer niet te moeilijk tegenaan, goeie kans dat dit voor een paar tijdelijk is, die kom je over een paar jaar wel weer tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wavaria: Soms is het juist nodig om ze te laten vallen, want dan zien ze ook in dat het jou menens is en gaan ze er over nadenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verslaafden hebben de neiging om slechte dingen te verwerken met de substantie die in eerste instantie voor die problemen gezorgd heeft. In dit geval is dat dus wiet en alcohol. Zijn vrienden die jou laten vallen, omdat je slechte beslissingen gemaakt hebt, echte vrienden? Volgens mij is dat wat vriendschap inhoudt, samen door goede én slechte tijden. Niet gelijk andere vrienden zoeken als het met je huidige vrienden slecht gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wavaria ; het probleem met dit soort 'vrienden' (let wel, we praten over kinderen van 14-16, niet over 'levenslange trouwe vriendschappen'- is dat ze je heel makkelijk meezuigen in een negatieve spiraal. Dan wordt het 'met dat soort vrienden heb je geen vijanden nodig'. En zit je, met wat pech ,gebroederlijk samen in de bak of een afkickcentrum.
Natuurlijk zijn er die na hun puberteit bij zinnen komen ; dan kun je altijd weer proberen oude banden aan te halen. En dat kun je ze ook best vertellen ; dat je ZO niet met ze om wil gaan, maar wel als ze weer besluiten zich normaal en volwassen te gedragen.
Iemand van diezelfde leeftijd de illusie geven dat hij ze wel weer even op het rechte pad kan krijgen of ze zelfs zou moeten steunen in hun wangedrag, sorry hoor, maar ik zie dat als het kind willens en wetens in gevaar brengen. We hebben het hier duidelijk niet over één biertje of één jointje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is volg niet hun voorbeeld. Daarnaast omring jij je nu met mensen met een slechte invloed.de buitenwereld gaat jou zien als een van hun.mensen die verslaafd zijn moeten zelf de stap nemen af te kicken.jij kunt ze helpen door te laten zien hoe het wel hoort ga naar school doe een studie die je leuk vindt.Laat zien hoe goed het met je gaat. Zeg tegen je vrienden als je zo blijft wil ik niet met je omgaan maar wil je ooit afkicken dan staat mijn deur open om je te helpen. Misschien zit je wel in deze situatie om er iets van te leren. Misschien wordt je later een geweldige hulpverlener omdat je gezien hebt wat drugs met je doet.
Je hebt een goed hart als je zoveel geeft om mensen om je heen. Vergeet alleen jezelf niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we hebben al geprobeerd het tegen hun mentor te zeggen, maar die wuivde het weg omdat die het normaal vond om te experimenteren met genotsmiddelen omdat we op deze leeftijd zitten. ze zijn al in aanraking met de politie geweest op een slechte manier en dat zou het daardoor nog erger kunnen maken

Antwoorden (2)

Als praten niet meer werkt, ga dan naar hun ouders, leraar of doe aangifte bij de politie. Het zal misschien je vriendschap verpesten op het moment zelf, maar je zorgt wel dat ze niet in verder verval raken. Later zullen ze je er (waarschijnlijk) dankbaar voor zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Misschien is het voor jou handig om dit subforum van een drugsforum door te lezen. Er zijn daar veel mensen met kennis over drugs en verslavingen en hoe je daarmee omgaat.

http://drugsforum.info/verslaving-downers/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer ze te confronteren met wat de gevolgen van drugs zijn