Helpt een beugel als je een spleetje hebt tussen je voortanden?

Mijn tandarts heeft mij gezegd dat het niet zal helpen en als dat de beugel er weer uit gaat dat het weer direct zal gaan terug groeien naar zijn oude positie. is dat waar? ik dacht namelijk dat je nog een retentie beugel na de behandeling krijgt om alles netjes op zijn plek te behouden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
11.7K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb een spalk achter mijn tanden om te voorkomen dat de boel verschuift. Die spalk is levenslang. Heb ik sinds mijn 18e (ben 32) Of het wel of niet werkt bij een spleetje weet ik niet. Maar een orthodontist weet dat wel. Bel er eens een op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een orthodontist is de specialist op dit gebied, dus ik adviseer je deze te consulteren ipv de tandarts.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat vind ik dus ook. Er zijn tandartsen die ook beugels doen...maar of deze dan ook specialist zijn weet ik niet.

Antwoorden (3)

Na je beugel krijg je sowieso spalkjes of een nachtbeugel. Ik weet niet hoe oud je bent maar bij sommige mensen groeien de achterste kiezen en daardoor kan je spleetje wel weggaan. Maar neem niet door 1 spleetje een beugel, dat is het niet waard
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het klopt wat je tandarts je heeft verteld.
Je tanden en kiezen zijn als het ware verankerd in je kaak, en gedeeltelijk ook in het kaakbot. Door middel van beugels kan er wel gecorrigeerd worden, alleen zoals met alles in het leven is ook je gebit continue in beweging. Het zal in de loop van de tijd dus weer enigszins teruggaan naar de positie van voor de beugel. Wat jij bedoelt zijn zogenaamde draadspalkjes die pallatinaal(achter je voortanden bovenkaak) of linguaal(achter ondertanden tongzijde) geplaatst worden. Dit wordt gedaan, omdat de voortanden waarschijnlijk scheef hebben gestaan.
Een spleetje tussen de tanden is geen indicatie voor een beugel, want uit jouw verhaal maak ik op dat je gebit recht staat op dat spleetje na. De minst ingrijpende, en vooral eenvoudige oplossing is een frontcorrectie, dit houd in, dat door middel van composiet(kunststof vulmateriaal) of facings(flinterdunne porseleinen plaatjes) je voortanden een fractie breder worden gemaakt. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit een heel mooi resultaat geeft.
Vraag je tandarts naar deze twee opties, en kijk samen wat voor jou de beste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, ik had zelf ook al aan facings gedacht maar dat zal denk ik geen mooi resultaat geven. mijn voortanden zijn namelijk heel erg breed en ze staan ook echt ver uit elkaar. en nee, het gaat niet alleen om de spleet tussen mijn voortanden. ik heb meerdere grote ruimtes tussen tanden/kiezen en volgens mij heb ik ook een overbeet...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, dat had ik niet uit jouw verhaal begrepen.
Mag ik vragen naar je leeftijd?
Ik vindt het nogal dubieus dat jouw tandarts dan geen indicatie ziet voor een beugel?!
Want als je inderdaad meerdere ruimtes tussen de elementen hebt, in combinatie met een klasse II maloclussie, dus een overbeet, zie ik totaal geen reden om jouw niét door te sturen naar een orthodontist.
Als ik jouw was zou ik hierop aandringen en om een verwijsbrief vragen. Het kan helemaal geen kwaad om nog een second opinion te krijgen van een specialist op dit gebied, ook voor je gemoedsrust!
Het kan wel, maar je zult naar een goede orthodontist moeten. Hij/zij zal eerst alles met een röntgenfoto bekijken. (Ook eventuele kaaklachten e.d. moet je hierin meenemen en alle voors en tegens tegen elkaar afwegen.) Wanneer de rest van je tanden en kiezen ruimte te kort komen (wat te veel op elkaar staan i.p.v. netjes recht) is het spleetje tussen je voortanden een uitkomst: die ruimte kan benut worden om de overige tanden in het gelid te krijgen. Maar dit is wel een heel (soms pijnlijk) proces en kan lang duren en is waarschijnlijk ook niet met 1 soort beugel op te lossen.
Dus: laat je gewoon doorverwijzen, adviseren, en weeg dan de kosten af tegen alle ongemakken.
Een goed gebitsplan opgesteld door een goede orthodontist kan wel degelijk ervoor zorgen dat je "fietsenrek" verdwijnt. Maar het zou kunnen dat je na je 40e levensjaar terug moet voor een nieuwe beugel.
Het e.e.a. qua kans van slagen is voor ieder persoonlijk. Het is ook onmogelijk om het via deze weg goed te kunnen bekijken.
Ik moet erbij opmerken dat er genoeg mensen zijn (w.o. fotomodellen) die juist van hun "fietsenrek" plezier hebben. Het geeft ze nl. iets unieks en hun lach wordt er juist karakteristieker door.
Succes!