Zijn amandelstenen gevaarlijk?

Hej,

Ik heb zojuist ontdekt dat ik (minstens) 1 amandelsteen heb, nu mijn vraag is, is dit gevaarlijk? Kan dit voor problemen zorgen?

En hoe zorg ik ervoor dat deze weggaan? Ik heb op youtube gezien dat ze dat met tandenstokers er uit peuteren, ik walg van het idee zelf al. Zijn er alternatieven, of gaat dit gewoon vanzelf weg?

Mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
16.6K

Antwoorden (3)

Nee, ze zijn niet gevaarlijk.
Maar ze veroorzaken vaak een stinkende adem.

Meestal hoest je ze wel uit, trouwens.

Verwijderen kan zelf, op verschillende manieren:
http://nl.wikihow.com/Amandelsteentjes-verwijderen

De makkelijkste methode is gorgelen.
1. Gorgel na het eten met mondwater. Omdat amandelsteentjes worden gevormd door achtergebleven voedselresten in je amandelcrypten, is het belangrijk om na het eten te gorgelen met mondwater. Dit verbetert niet alleen de gezondheid van je tanden en tandvlees, het maakt ook kleine stukjes voedsel los die een maaltijd vormen voor je amandelsteen-creërende bacteriën.

2. Gorgel met warm water en zout. Meng een theelepel zout met 180ml warm water, blijf roeren tot het is opgelost. Gorgel met naar achter gekanteld hoofd. Zout water maakt de stukjes voedsel los uit de crypten en verzacht een vervelend gevoel dat soms door de amandelsteentjes wordt veroorzaakt.[2]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal je uit je droom helpen door te zeggen dat ze alleen weggaan door je amandelen te laten verwijderen.

Ik had ze ook en ik was het helemaal beu! Paar keer per week met de achterkant van m'n tandenborstel op m'n amandelen drukken totdat de schimmelige kots-geurachtige bolletjes eruit kwamen.

En het is nog irritanter als ze eruit komen als je op je werk bent of op school.

Ik ben ervoor naar de huisarts geweest en van hem moest ik mn mond spoelen en groene thee drinken enz.
Hielp niet!

Na een half jaar weer terug en het verhaal uitgelegd hoe ik ze verwijderde-.- meneer schrok dat ik ze zelf verwijderde en gaf toen weer advies om te gorgelen met zout.
Raad eens, hielp niet!!

En de derde keer was ik het beu. Ik ging weer een half jaar later naar hem en vertelde dat ik ze nog steeds had en ik een verwijsbrief voor de KNO-arts wilde. Uiteindelijk gaf hij mij die ook. Ein-de-lijk.

Eenmaal bij de KNO-arts keek ze naar m'n amandelen en zei ze: "ja, die kunnen verwijdert worden.":ooo Ik heb ongeveer 10 min. bij haar binnen gezeten. Toen had ik echt door wat voor kneuzen huisarts ik heb.

Een paar weken later werden mijn amandelen verwijdert. Een weekje zere keel gehad, maar daarna alles prima en nergens meer last van.

Als ik jou was zou ik ook naar de huisarts gaan en gelijk een brief vragen voor de KNO-arts. Weg met je amandelen. Je zou er toch niet aan moet denken om zo'n ding te krijgen als je in een groep zit. Je slikt ze niet in, want anders ga je kotsen dus je moet ze uitspugen, sta je daar dan met het vieste van het vieste geur in je handen;PPP
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nee ze zijn niet gevaarlijk:p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een eigen ervaring is niet representatief.
Voor de meeste is simpelweg een betere mondhygiëne, door o.a. gorgelen en tong schoonhouden, afdoende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil niet veel zeggen,maar er is niemand met een betere mondhygiene dan ik. Electrish poetsen, mondwater (listerine) en een tongschraper. Sinds wanneer is jou ervaring wel representatief dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*electrisch
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een ervaring is niks mis, je conclusie dat iemand die (minstens) 1 amandelsteen heeft meteen de amandelen moet gaan laten weghalen is een paar stappen te ver. En dat amandelen nauwelijks een functie hebben is eens stelling waar ze op aan het terugkomen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mn amandelen geen seconden gemist en merk niks van dat ze weg zijn. Ook niet qua gezondheid. Bij mij begon het ook gewoon met een amandelsteen en uiteindelijk waren het er veel. Natuurlijk verschilt het van mens op mens, maar de vraag was wat je er tegen kon doen en dit is wat ik uiteindelijk heb laten doen nadat alles niet heeft gewerkt. Dus de vraagsteller zou ook de tips die in mijn ogen nutteloos zijn van de huisarts kunnen gebruiken en misschien (betwijfel het) wel werken. Dus als volgens hem de stap om amandelen te verwijderen te ver gaat dan kan hij zn mond gorgelen met zout water enz enz.
Nee ze zijn niet gevaarlijk, je kan wel speciale mond-keel spoelingen kopen die het verminderen. Ook heb je bepaalde zakjes met zoutpoederachtig iets, dat moet je dan oplossen in water en dan via de neus erin laten lopen, langs de keel en dan gaat het ook weg.