Is het zinvol, water te drinken na het eten van fruit?

Ik eet regelmatig fruit tussendoor: sinaasappel, minneola, banaan, soms een appel, druiven.

Veel fruit bevat van nature zowel zuur als suiker. Zuur tast direct het tandglazuur aan, suiker wordt door mondbacteriën omgezet in zuur en tast dus eveneens het tandglazuur aan.

Is het om deze reden nuttig om, direct na het eten van een stuk fruit, een paar slokken water te drinken op zo'n manier dat je tijdens het drinken de mond goed spoelt? Of maakt dat in de praktijk niet uit voor het tandglazuur?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Gebit
10.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog nooit over nagedacht: goeie vraag!
Summo
11 jaar geleden
Ik heb geen bron of bewijs dus ik maak er maar een reactie van maar van mijn moeder mochten wij juist absoluut niet drinken na het eten van fruit, dat zou heel slecht zijn.
Slecht voor je buik, was de reden. Je zou er buikpijn van krijgen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Direct na het eten je tanden poetsen kan wel kwaad: je tanden hebben geen kans om te herstellen en je poetst dan het zuur juist in je tanden en kun je het glazuur wat nog week is beschadigen met je borstel. Met water spoelen wordt wel aangeraden.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/8322-tanden-poetsen-enorm-belangrijk.html

Het beste antwoord

Laat het maar zo zeggen: het kan nooit kwaad, want water drinken is altijd gezond... tenzij je 10 liter in een keer drinkt, maar dat was je toch niet van plan.

Wat voor fruit je eet maakt ook veel verschil wat de gezondheid van je tanden betreft.
Zeer waarschijnlijk weet je dat fruit (en dan bedoel ik "fruit" in botanische zin) heeft bijna per definitie een zeer laag pH, zoals appels, peren, kiwis, en zeker citrusvruchten. Sommige fruiten, met name bessen (het zijn ook fruiten, maar dan bijzondere fruiten) zijn veel minder zuur, en bevatten ook heel veel suikers, zoals meloen, druiven, enz. En dan heb je ook uiteraard een paar uitzonderingen op de regel, zoals banaan of avocado, die bijna niet zuur zijn.
Waar moet je dan rekening mee houden?
- Is het überhaupt zuur fruit? Dan moet je er van uit gaan dat het je tandglazuur zal aantasten, maar...
- Is het hard, vlezig en waterig fruit, zoals een appel? Door deze te kauwen worden je tanden in feite schoon gepoetst en de tandplak verwijderd. De zuren uit de fruit hechten zich niet aan de tandplak (die is immers grotendeels weg) en worden heel snel geneutraliseerd door je speeksel. Niet zo'n probleem, dus.
- Is het vet, zacht, plakkerig fruit zoals een banaan, meloen en dergelijk? Dan blijft toch tandplak achter, en de bacteriën die daar zitten zullen meteen beginnen de suikers uit de fruit af te breken en ter plaatse zuur vormen. Dat komt bovenop de zuren uit het fruit zelf. Oei...
- Is het zuur, zacht, waterig fruit zoals sinaas, kiwi? Tandplak wordt slechts in beperkte mate verwijderd, er komt heel veel zuur vrij, en de bacteriën in de tandplak zullen extra zuren aanmaken. Ook 'oei', maar minder erg dan de vorige.

Door water te drinken na het eten van fruit spoel je de oplosbare zuren en suikers grotendeels weg, maar wat zich aan de tandplak gehecht heeft (of tussen je tanden achterblijft, uiteraard), blijft lekker zitten en is de basis voor bacteriën om zuren aan te maken. Als je geen water drinkt, de opgeloste suikers en zuren zullen toch snel gespoeld of geneutraliseerd worden door je speeksel.
Dus je ziet het al aankomen: de boosdoener is niet zo zeer wat je eet of snel wegspoelt (met water of speeksel), maar wat aan je tanden blijft plakken. Vandaar dat men beweert (deels terecht) dat een appel na een maaltijd bijna even goed is als je tanden poetsen. Voor alle andere soort fruit, kijk maar hierboven.

In ieder geval een goede gewoonte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou water dirnken kan op zich nooit kwaad. Water na een hap fruit wordt wel aangeraden door doktoren en tandartsen, immers je spoelt de suiker van je tanden zodat deze het glazuur niet/minder kunnen aantasten:

http://www.wisegeek.org/do-soft-drinks-really-dissolve-tooth-enamel.htm

ctrl f: turkay1/drink water