Als je bij je geboorte 2 tanden mist, worden de tand implantaten dan vergoed?

ik mis mijn hele leven al 2 snijtanden, deze zijn vervangen door een ertsbrug en een plaatje.
Ik ben van plan implantaten te nemen zodat ik geen problemen meer krijg met mijn gebit.

Omdat een tand implantaat nogal duur is wil ik weten of deze dan vergoed wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.9K

Het beste antwoord

Ernstige (aangeboren) afwijkingen of ontwikkelingsstoornissen kúnnen onder de bijzondere tandheelkunde vallen, en dan is er vergoeding mogelijk vanuit het basispakket. Maar het gaat er dan altijd om dat je alleen voor vergoeding in aanmerking komt wanneer die afwijking zo ernstig is dat zonder tandheelkundige behandeling je geen normale tandheelkundige functie kunt verkrijgen of behouden. Wanneer het gaat om niet-aangelegde elementen kom je alleen voor bijzondere tandheelkunde in aanmerking wanneer er sprake is van een ernstige functiestoornis:

"Bij de zeer ernstige tandheelkundige afwijkingen waarvoor bijzondere tandheelkundige hulp nodig is, gaat het in beginsel om de volgende afwijkingen:
1.een oligodontie, waarbij het aantal niet-aangelegde elementen zo groot is dat er sprake is van een ernstige functiestoornis;"
(Bron: http://www.cvz.nl/zorgpakket/zvw-kompas/mondzorg/mondzorg.html)

Ik weet niet wat jouw functiestoornis is en heb weinig verstand van tandheelkunde, maar zoals het omschreven staat, denk ik dat je er niet snel voor in aanmerking komt. Als dat wél zo zou zijn, is de volgende voorwaarde dat de aangevraagde behandeling doelmatig en efficient moet zijn. Dus alleen als er geen andere, eenvoudiger of goedkoper behandeling mogelijk is om jouw functie te herstellen - zoals een plaatje - zou je in aanmerking kunnen komen voor vergoeding van een andere behandeling.

Normaal gesproken geldt - los van de hierboven genoemde voorwaarden - dat implantaten alleen vergoed worden bij een volledig tandeloze kaak die ernstig geslonken is. Ook op die grond zou je dus niet voor vergoeding vanuit het basispakket in aanmerking komen.

Ik denk dus dat je hier een goede aanvullende tandzorgverzekering voor nodig zult hebben. Maar vraag voor de zekerheid eens na bij je zorgverzekering, of laat beoordelen door je tandarts, of jouw behandeling misschien toch onder de bijzondere tandheelkunde zou kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit ligt er helemaal aan hoe je verzekerd bent, deze vraag kun je het beste aan je verzekering stellen, even bellen met hun en je weet het.

Hierbij een link van een implantoloog:

Betande kaak

Hiervoor is geen rechtstreekse vergoeding door de zorgverzekeraar mogelijk. Er wordt altijd een behandelplan met gespecificeerde kostenbegroting gemaakt. Deze kunt u voorleggen aan uw zorgverzekeraar met de vraag: "Wat wordt er vergoed en wat moet ik zelf betalen?", zodat vooraf inzichtelijk is wat de kosten voor u zijn en u een goede beslissing kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem, alleen ontbreken er bij mij twee kiezen. Momenteel zitten mijn melkkiezen er nog, maar eens zullen die eruit vallen en dan wil ik graag implantaten. De tandarts heeft aangegeven dat implantaten ook het beste zijn voor je gebit. Bij een brug wordt het glazuur namelijk van de omliggende tanden/kiezen beschadigd met alle ellende tot gevolg (zoals meer kans op ontstekingen waardoor je wortelkanaalbehandelingen moet ondergaan).

Wat je het beste kunt doen: bellen naar je zorgverzekeraar en vragen welke implantologen bij de maatschappij zijn aangesloten. Vervolgens bel je een van die implantologen voor een afspraak. De implantoloog stelt een behandelplan op en stuurt dit naar je verzekeraar. De verzekering zal dan bepalen of het wordt vergoed of niet...

De afspraak met de implantoloog moet ik nog maken, dus kan helaas niet vertellen of ik de behandeling vergoed heb gekregen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de basisverzekering wordt dit niet vergoed.

Indien je een tandartsverzekering hebt, of een aanvullende verzekering met tandartskosten, kan dit onder de vergoeding vallen. Zeker is dat overigens niet.

Het beste kun je contact opnemen met je verzekeraar.

Nog een tip om alles zo duidelijk mogelijk te maken: vraag bij je tandarts naar de tandartscode. Met deze code kan de verzekeraar zien of dat verzekerd is. Dan is er geen ruimte voor onduidelijkheid of miscommunicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen als er helemaal geen kiezen en tanden in de kaak zitten worden implantaten geheel vergoed.
Ik vrees dat het nu alleen kan via een aanvullende verzekering; de kosten van een implantaat zijn niet gering.
Bij mij kostte ééntje 2300 euro.