Hoe lang duurt het voordat je glazuur hersteld is na een maaltijd ?

Heeft dit een vaste duur,zoals bijvoorbeeld één uur, of heeft het glazuur sowieso niet de tijd om zich helemaal te herstellen tussen de eet- en drinkmomenten op een dag ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.2K

Het beste antwoord

Een vaste duur is er niet omdat dat afhangt van een aantal factoren: de toestand van het gebit zelf, de kwaliteit van het speeksel enz. Elk voedsel is in meer of mindere mate een aanval op het tandglazuur. Vandaar dat tussendoortjes slecht zijn voor het gebit en dat geldt zeker ook voor sappen en frisdranken.
Gouden regels zijn er genoeg: Na het ontbijt en voor het slapen gaan het hele gebit poetsen en de tong ook zo goed mogelijk. Na sappen en frisdranken en fruit een uur wachten met poetsen omdat het glazuur dan nog moet herstellen. Zachte tandenborstels reinigen beter dan harde! Uiteraard een fluorhoudende tandpasta gebruiken.. .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fluoride in tandpasta heeft op zich weinig zin, de contactduur van de pasta op de gebitselementen is veel te kort om effect te hebben.
Die gehate fluorapplicaties in zo'n bitje (weet u nog, bij de schooltandarts...), die zijn effectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tandarts zegt dat je vóór het ontbijten moet poetsen. De tanden zijn dan redelijk schoon en de zuuraanval wordt doorstaan zonder schade. Als je gaat poetsen na je ontbijt is je glazuur zwak door de zuuraanval. ( Zegt mijn tandarts ) .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goed idee. Ik zal het mijn tandarts ook eens vragen!