Wat helpt tegen een zere tong?

Sinds een paar dagen heb ik last van een plekje op het puntje van mijn tong. Als ik er met mijn tanden langs schraap doet het echt zeer! Ook bij het tanden poetsen heb ik er soms last van. Ik vraag me af waar dat door komt en wat ik er tegen kan doen? Dacht zelf aan misschien meer fruit eten, maar weet het niet zeker. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (6)

Wondjes of bultjes in de mond, genezen over het algemeen heel snel. Twee dagen, dan moet het toch wel over zijn.
Misschien toch even de dokter naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regelmatig mond spoelen met zout opgelost in lauw water

Toegevoegd na 35 seconden:
zee zout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad een teken van (een tijdelijk) verminderde weerstand of een vitaminegebrek. Maar dit kan morgen alweer over zijn hoor. Het is een blaasje. Niks ernstigs, maar je tong is nu eenmaal zeer gevoelig, dus is het wat pijnlijker.

Je lichaam verteld je dus dat je goed voor jezelf moet zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan aften zijn.
Aften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies met een doorsnede van drie tot vier millimeter. De plekjes zijn grijswit of geel met een rode ontstoken rand.
Het kan inderdaad te maken hebben met minder weerstand.
Het gaat meestal over na 5 dagen. In die dagen moet je rustig eten en voorzichtig poetsen. Tandpasta met enzymen kunnen de klachten verminderen. Als het na 5 dagen niet over is, moet je naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wel eens wil helpen als je ergens pijn hebt in je mond is het kauwen op blaadjes van huislook. De meeste mensen hebben wel van die vetplanten inde tuin of op het balkon staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een aft. De weerstand in je mond is iets slechter geworden. Bij de apotheek kun je waterstofperoxide mondspoeling kopen, dat helpt om de wondjes te ontsmetten, en als bonus kan het je tanden ook witter maken. Volg wel de instructies en slik het nooit door!