Gebruikt de tandarts steeds dezelfde spullen bij iemand anders?

Als je naar de tandarts gaat wordt je mond altijd eerst verschoond, met een ijzeren ding. Gebruiken ze dezelfde en ongewassen ook bij de volgende klant of?
Want ik kan me weer niet bedenken dat ze steeds nieuwe spullen gaan gebruiken maar het is wel erg vies..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.8K

Het beste antwoord

tussendoor worden alle instrumenten gereinigd en gedesinfecteerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze maken dat allemaal schoon telkens als het opnieuw gebruikt wordt en sommige opzetstukjes worden telkens nieuw gepakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden dezelfde spullen gebruikt maar deze worden telkens schoongemaakt.
Dit gaat met behulp van een apparaatje.
Vraag het anders eens aan je tandarts! Dan laat ie het even zien en ben jij gerust erop dat er met schoon materiaal in je mond gewerkt wordt.

In ziekenhuizen werkt het ook zo, laatst was er ergens nog een hele ophef omdat er in betreffende ziekenhuis het sterilisatie apparaatje niet goed gewerkt had in een bepaalde periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tandarts gebruikt dezelfde instrumenten, maar die worden telkens ontsmet. In elke tandartspraktijk zijn hygiënisch werken en aandacht voor infectiepreventie belangrijke aangelegenheden.

Voor het ontsmetten van de tandartsinstrumenten heeft de tandarts drie mogelijkheden: reinigen, desinfecteren of steriliseren. Welke methode wordt toegepast hangt af van de ingreep. Instrumenten die in de mond worden gebruikt en in contact komen met mondweefsel dienen altijd gedesinfecteerd en/of gesteriliseerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons word alles na elke patiënt gedesinfecteerd, voor de opzetstukjes worden vervangen en per patiënt wordt er wel steeds een nieuw spiegeltje en sonde gepakt. En verder worden alle instrumenten die gebruikt zijn schoongemaakt en gesteriliseerd.