Is meerdere keren per dag tanden poetsen schadelijk voor het gebit?

Zo'n kennis van mij, die poetst maar één keer per dag, maar die heeft helemaal geen gaatjes. En ik poest 2x grondig 3 minuten, maar ik heb wel 4 gaatjes tot nu toe gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
17.7K

Het beste antwoord

Het is niet direct schadelijk maar je poetst wel altijd een klein beetje glazuur weg. 2x per dag poetsen is voldoende volgens de norm. Dat jij meer gaatjes hebt dan die kennis ligt aan jou gebit, sommige mensen hebben hele sterke tanden en krijgen nooit tot nauwelijks gaatjes (meestal zijn deze tanden ook wat geler) en de mensen met een zwak gebit krijgen snel gaatjes. Gaatjes zijn niet per definite het resultaat van slecht poetsen

Hoe ontstaan gaatjes in je tanden en kiezen?
Op je tanden en kiezen zit meestal tandplak, een kleverig laagje dat hoofdzakelijk uit bacteriën bestaat. Die maken van suiker een zuur waardoor het glazuur (buitenste laagje van je tanden en kiezen) oplost.

Zo ontstaan gaatjes. Hoe vaker er iets met suiker wordt gedronken of gegeten, hoe vaker er zuur gemaakt wordt, hoe meer gaatjes je kan krijgen. Wil je gaatjes in je gebit voorkomen, neem dan 3 keer per dag een maaltijd en eet of drink niet meer dan 4 keer iets tussendoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (5)

Een goed gebit ben je mee geboren, de een krijgt sneller gaatjes dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had bij mijn geboorte ook een goed gebit.
Ik at de eerste dag al gevulde koeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je de eerste baby die met tanden geboren is
sterredag
12 jaar geleden
nou nee hoor, er zijn wel meer baby's die met tanden geboren worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Ja stel je voor! ;) Nee ik bedoel natuurlijk dat een goed gebid genetisch is bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus? Didn't know that!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is echt heel uitzonderlijk en de keren dat het gebeurt is het 1 tandje,niet gelijk een heel gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar niet: De mens wordt bijna altijd tandenloos geboren, maar soms heeft een pasgeboren kind toch een tand. Bijna altijd betreft dit een centrale melksnijtand onder, dit wordt dan ook wel een natale tand genoemd Bron: Wikipedia; Gebit
Je moet je tanden 2 keer per dag poetsen. 1 keer is te weinig. Die kennis heeft misschien een sterker gebit. Meer dan 3 keer per dag is schadelijk voor je tanden. Te hard en te lang poetsen is slecht voor je tanden..
Een slechte poetstechniek, teveel kracht zetten op de tandenborstel bij het poetsen en te lang en/of te vaak poetsen beschadigt het tandglazuur en kan leiden tot tandvleesaandoeningen en tandbederf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
1 x wordt tegenwoordig ook al vaak geadviseerd, hoeft niet te weinig te zijn, dit komt omdat de bacterieen 24 uur tijd nodig hebben om tandsteen te gaan vormen.
Te hard en te lang poetsen is slecht voor je tanden. Dat zegt een team van Britse universiteitswetenschappers donderdag.
Een slechte poetstechniek, teveel kracht zetten op de tandenborstel bij het poetsen en te lang poetsen beschadigt het tandglazuur en kan leiden tot tandvleesaandoeningen en tandbederf.
Volgens Peter Heasman, een paradontologie professor aan de universitaire tandheelkundige school van Newcastle, is tweemaal per dag twee minuten poetsen met een druk van 150 gram, het equivalent van het vasthouden van een sinaasappel, ideaal. "Je moet niet schrobben of olympische krachten aan de dag leggen wanneer je je tanden poetst", zegt Heasman op basis van vrijwilligersonderzoek.
12 jaar geleden
Dagelijks goed poetsen is belangrijk. Door een goede mondhygiëne voorkomt u tandplak en tandvleesontstekingen. Daarnaast
maakt de fluoride in tandpasta je tanden sterk en zorgt ervoor dat je geen gaatjes krijgt.
De juiste manier van poetsen
Belangrijker nog dan de borstel is de manier van tandenpoetsen. De volgende punten zijn belangrijk bij het poetsen:
Kijk, met een goede verlichting, goed in de spiegel naar wat u doet.
Zorg ervoor dat u met de borstel alle vlakken van de tanden en kiezen raakt.
Maak vooral het gebied op de overgang van tanden en kiezen met het tandvlees goed schoon. Plaats de tandenborstel
daarom schuin op de overgang van tand en tandvlees en duw de haren zacht in de ruimte tussen de tanden en kiezen.
Maak korte heen en weer gaande bewegingen, waarbij de borstelharen zoveel mogelijk op de plaats moeten blijven.
Gebruik weinig kracht bij het poetsen zodat de tanden en het tandvlees niet beschadigd worden.
Houd een vaste volgorde aan en poets altijd de binnenkant, de buitenkant en de kauwvlakken van uw tanden en kiezen.
Zo zorgt u ervoor dat u niets overslaat.
Neem de tijd voor de verzorging van uw gebit. Een veel voorkomend probleem is dat de meeste mensen veel te snel klaar
willen zijn. Het is beter voor uw gebit om éénmaal per dag goed te poetsen, dan meerdere keren per dag eventjes snel.
Wij adviseren dan ook om tenminste twee keer per dag te poetsen, waarvan in ieder geval één keer per dag heel
zorgvuldig.
Ook is het verstandig 1 keer per dag te flossen, tndenstokers of ragers te gebruiken om tussen de tanden te reinigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om antwoord te geven op je vraag: Nee, meerdere keren per dag poetsen is niet schadelijk[er] voor je gebit dan een keer poetsen.

Bij op de juiste manier poetsen is het effect van 2 of 3 keer poetsen niet meetbaar. Wat wel van belang kan zijn (Buiten de druk, richting en lengte van poetsen) is het moment van poetsen: Direct na het eten [zeker bij zure dingen] is je glazuur wat zachter, en slijt veel harder. Het beste is om 20-30 miniuten te houden tussen eten en poetsen. In die tijd krijgt je glazuur tijd om te herstellen. Ook het veel eten van citrusvruchten & drinken van sinaasappelsap is funest voor je glazuur.