Tandarts-kosten

Een vriend van mij heeft een afgebroken kies die nu waarschijnlijk ontstoken is.Hij wordt zowat gek van de pijn en hij is beslist geen aansteller!Hij heeft een tandarts gebeld om een afspraak te maken.
Hij kreeg te horen dat hij van te voren €200 moet betalen omdat hij (nog) geen patiënt is.
Voor hem toch wel prijzig,hij is zijn baan kwijt geraakt en moet nu rondkomen van een uitkering.
Is zo'n bedrag normaal of kan hij beter een andere tandarts zoeken?
(Hij zou liever naderhand betalen/ hij is verzekerd).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
4.6K

Het beste antwoord

Ik heb jaren als tandartsassistente gewerkt. Van 200 euro vooruitbetalen heb ik nog nooit gehoord. Wat wel een mogelijke verklaring is, is dat de assistente hem geadviseerd heeft dat bedrag mee te nemen als het een afspraak in het weekend/de avond betreft (zoals hierboven gezegd wordt), omdat je dan vaak direct moet afrekenen en je natuurlijk nooit van tevoren met zekerheid kunt zeggen hoe duur het wordt. Een kies trekken is een stuk goedkoper dan een wortelkanaalbehandeling starten! Als hij toch nog geen patient is, kan hij natuurlijk ook proberen een andere tandarts te vinden die wel volgens de gebruikelijke procedure werkt: eerst behandelen, dan in rekening brengen. Maar ja, een tandarts vinden die nog patienten aanneemt is vaak geen sinecure en als je vergaat van de pijn is dat natuurlijk wel het laatste waar je zin in hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afspraak is voor vanmiddag, dus niet avond of weekend.
Wachten is zeker geen optie,hij weet niet waar hij het moet zoeken van de pijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1 voor jou om hem te helpen. Heeft hij helemaal geen eigen tandarts want het is midden in de week, mijn tandarts helpt me dan gelijk of aan het eind van de dag. Gelukkig nog niet nodig geweest. Maar daar heb ik naar geinformeerd bij de intake en hoe/wat verder te handelen in zo'n geval. Hij heeft een tandarts verzekering en geen eigen tandarts? Die moet hij dan snel zoeken hoor! Hoop dat het goed komt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Jossy!
Komt allemaal goed:-)
We zijn gelukkig al langs geweest.
Hij is al geholpen.

Andere antwoorden (5)

In mijn ervaring, als je naar een spoedtandarts gaat, dus buiten de normale openingstijden moest altijd 150 euro meenemen en dan achteraf betalen.
Dat kan je dan later declareren bij je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoord dat het inderdaad kan dat er eerst €200 moet betaald worden. Ik denk dat de tandarts er van uit gaat dat er een kroon moet geplaatst worden;

Maar een afgebroken kies kan meestal ook met composiet worden opgebouwd. Lang niet altijd is een dure kroon nodig. Dan kost het minder dan 100 euro. De tandarts moet er natuurlijk wel eerst even naar kijken want je kunt natuurlijk ook pech hebben dat er meer nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,Siska.
Maar er is geen sprake van een kroon,die kies( waarschijnlijk verstandskies) moet er gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het gewoon veel te duur. Beter een andere tandarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik voor hem gedaan.
Die arme jongen heeft zoveel pijn.
Bij deze tandarts hoeft niet vooraf betaald te worden.
Ik heb dit nog niet meegemaakt.
Zelf ben ik 2x bij een vervangende/weekendtandarts geweest. Hoefde geen geld mee te nemen of contant te betalen.
Als je geen eigen tandarts hebt, ik begrijp uit je vraag dat je vriend die niet heeft, kan ik me voorstellen dat de tandarts boter bij de vis wil hebben. Maar vooraf betalen? Dat vind ik vreemd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat hij geld mee moet nemen en de eerste behandeling contant moet betalen, dat vind ik wel reeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet hij toch maar een andere tandarts proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan in elk geval informeren bij een andere tandarts hoe die daar mee omgaat
Onlangs ben ik naar een andere tandarts geweest met de kiespijn van mijn dochter. Ze is doodsbang voor onze eigen tandarts. Ik moet contact eur 20.50 betalen voor het trekken van de kies. Dat is dus inclusief de verdoving

Toegevoegd na 42 minuten:
contact = contant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is wel bij een vervangende tandarts dat het gebruikelijk is om contant te betalen. Je kunt deze kosten naderhand declareren bij de zorgverzekeraar. De behandelende tandarts wil ook zekerheid, ook omdat hij zeker wil zijn dat hij zijn werk krijgt betaald.