Waarom is het kijken in de blauwe lamp van de tandarts slecht voor je ogen?

Na het vullen van een gaatje in je kies maken ze de vulling hard door er een blauwe lamp op te zetten.
Zelf hebben ze een oranje schermpje waardoor ze kijken zodat ze niet in het blauwe licht hoeven te kijken.
Waarom is dit blauwe licht slecht voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
8.5K

Het beste antwoord

Deze lamp maakt uv licht, waardoor de vulling hard wordt. UV licht kan enkele oogklachten geven. Bij lage dosis kan je ernstige hoofdpijn krijgen, en kan je lichtschuw worden, zoals bij las-ogen het geval is. Bij hoge dosis of vaak een kleine dosis kan je staar ontwikkelen. Dat is de reden dat de tandarts en zijn assistent hun ogen goed moeten beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardevol antwoord. Dank je wel. +1

Andere antwoorden (2)

Ogen zijn er sowieso niet voor gemaakt om in fel licht te kijken daar zijn ze niet voor, dus gebruik ze waar ze voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat oranje schermpje bescherm je de ogen. En als je de heletijd in die lamp gaat kijken zie je op een gegeven moment allemaal zwarte vlekken.