Ondanks het feit dat ik een heel goede mondhygiëne heb, krijg ik steeds meer last van terugtrekkend tandvlees. Groeit dat nog terug?

Wat kan ik doen om te voorkomen dat het zich nog verder uitbreidt? Ik rook niet en poets elke dag heel uitgebreid. Ook spoel ik met mondwater en flos ik zo nu en dan. Kan stress, het hebben van oprispingen (maagzuur) of het slapen met mond open invloed hebben op het tandvlees?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
3.9K
Cryofiel
13 jaar geleden
Poets je niet te vaak, en vooral: niet te hard? Van teveel druk tijdens het poetsen raakt het tandvlees geïrriteerd en zal het zich terugtrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, Cryo. Ik heb hier zelf wel eens voor op mijn donder gehad van mijn tandarts.

Het beste antwoord

* Mondhygiene is natuurlijk van belang. Hierboven zijn al diverse opties genoemd: de tandenborstel, flosdraad, mondwater. Gebruik ook na elke maaltijd een tandenstoker om direct resten tussen je tanden te verwijderen. Ook het 2x daags gebruik van tandragers (interdentaal ragers) is aan te bevelen.
* Optrekkend tandvlees is doorgaans het gevolg van tandsteen. De tandarts of mondhygienist kan dit voor je verwijderen. Rokers hebben vaak meer last van tandsteen.
* Het kan ook zijn dat er ontstekingen zijn. Of een bacterie die tandsteen bevordert. Als dit het geval is, zou ik met spoed de tandarts bezoeken.

Optrekkend tandvlees is iets dat je wilt stoppen. Eenmaal teruggetrokken tandvlees klimt nooit meer terug. Als dit proces doorgaat liggen ergens in de toekomst je tandwortels bloot.

Ik adviseer je de situatie aan je tandarts voor te leggen en samen met hem en/of een mondhygienist aan het stoppen van de terugtrekking te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik wil eerst zeggen dat je wel echt goed bezig bent!

Ik heb het ook en heb me door mijn tandarts laten vertellen dat flossen de sleutel is (elke dag).
Daarnaast is het belangrijk dat je je tandvlees zelf ook poetst; je plaatst de borstel tegen je tandvlees en beweegt de borsel heen en weer zonder echt over je tandvlees te vegen. Doe je dit te hard dan maak je het alleen maar verder kapot, (kan goed de reden zijn dat het terug blijft komen!)
En daarnaast is het mij inderdaad ook vertelt dat je niet met je mond open moet slapen omdat je mond dan te lang droog is, ik weet zelf ook niet waarom.
En volgens mij is ontstoken tandvlees ook een symptoom van vit C tekort. Meer vit C zou dus ook nog kunnen helpen.
Doe je dit allemaal dat moet het echt wel goedkomen lijkt me, ondanks ik natuurlijk geen idee hoe knijpend de situatie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga voor een consult naar een tandarts met het specialisme parodontoloog. Tandvlees trekt zich terug als er sprake is van een ontsteking. Zelfs je bot trekt zich hier van terug. Je arts zal je waarschijnlijk op een antibiotica kuurtje zetten om de ontsteking te bestrijden en daarna kijken hoe het met de schade is gesteld. Mondhygiene is het belangrijkste. Een goede instructie hiervoor essentieel voor blijvende genezing. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je mondhygiene goed is, maar je moet zeker 2 maal per jaar een bezoek brengen aan de mondhygieniste, zij maakt het net onder je tandvlees schoon, en flossen is natuurlijk een must, elke dag.

Ik weet niet hoe oud je bent maar met de jaren trekt tandvlees terug, je kan parodontax gebruiken, voor de rest gezond eten en op tijd naar tandarts en mondhyhieniste.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah, keek net even hoe oud je bent, 29 jaar...nog jong voor terugtrekkend tandvlees, misschien is het tijdelijk (ben je net zwanger geweest of heb je griep gehad...succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk i.d.d. uit met elektrische tandenborstels! Laat anders de tandarts of mondhygiëniste zien hoe je poetst. Tandvlees moet wel meegenomen worden met poetsen, maar niet elke methode is goed.
Ik slik zelf al jaren Q10, dat schijnt goed te helpen bij terugtrekkend tandvlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet er al aan wat je kunt. Maar ondanks dat zal het terugtrekken van het tandvlees doorgaan. Mogelijk zal er op den duur een flap-operatie moeten komen. Want het daardoor blootliggende tandbeen is erg kwetsbaar.

http://www.tandartsplein.nl/dossiers/behandelingen/tandvlees-of-flapoperatie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de grootste veroorzakers van terug trekkend tandvlees is roken, ik weet niet of je rookt...want de andere dingen die je doet om je gebit te verzorgen zijn goed. Maar als je zou roken, doe je daarmee al je goede tandzorg teniet!!