Hoe lang duurt een verdoving bij de tandarts?

Ik wil weten hoelang een verdoving duurt, zodat ik rekening kan houden met het eten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
39.5K

Antwoorden (10)

Normaal gesproken is hij met een half uurtje tot driekwartier uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn verdoving werd er 15.00 ingespoten, rond 18.00 had ik al weer redelijk wat gevoel, maar pas om 20.00 was de verdoving helemaal uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is compleet afhankelijk van jouw fysiologie, het type behandeling & het aantal spuiten wat er gezet wordt. Het kan na een half uur uitgewerkt zijn danwel 4, 5 uur duren voor je weer controle hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 tot 3 uur afhankelijk van...
Met een half uitgewerkte verdoving kun je toch ook eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg afhankelijk van welke stof gebruikt wordt, waar verdoofd wordt en hoeveel verdovingen je krijgt.
Ik heb verdovingen gehad die in een uur uitgewerkt waren, maar ook verdovingen die een halve dag doorwerkten - niet als in 'de halve kant van m'n mond doof', maar wel als 'voorzichtig moeten kauwen en lekken uit de verdoofde kant'.

Tot je wat gevoel terug hebt, geen dingen eten waar je flink op moet kauwen, om te voorkomen dat je ongemerkt op je wang kauwt, en een servetje of zo bij de hand houden voor het geval er toch wat lekkage optreedt.
Als je in de middag naar de tandarts moet zou ik die avond een maaltijd plannen die vrij makkelijk te verwerken is, maar dat hangt ook weer af van wat de tandarts gedaan heeft: als er elementen getrokken zijn, wil je juist geen dingen als rijst eten, als je alleen vullingen hebt, kan dat juist heel goed.

Al met al is de kans best groot dat je gewoon kunt eten wat je wilt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er heel erg vanaf, hoe je reageert op een verdoving. Ik reageer superlang : bij een wortelkanaalbehandeling (2 uur achterover met de bek wijdopen!!) was ik na 6 uur nog totaal verdoofd.
Omdat ik het weet intussen, vraag ik altijd al om de minst mogelijke hoeveelheid, maar het is toch altijd 6 uur héél voorzichtig zijn om niet m'n wangen stuk te bijten.

Geen verdoving is niet altijd een optie, omdat ik dan 'onbehandelbaar' ben, omdat ik lig te springen in de stoel - schiet ook niet op....

Je kunt misschien vragen om een mini-dosis, en als je nog gevoelig bent, bijspuiten. Zo zijn wij erachtergekomen, dat een halve dosis bij mij méér dan genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de tandarts net zo lang als bij andere mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij houdt het altijd wel zo'n 3-4 uur aan, soms langer als er meer dan 1 prik gegeven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg verschillend, omdat een behandeling soms lang kan duren, prikt hij nog even bij, dus afhankelijk van de behandeling.

Ook kan een verdoving heel kort zijn, je hebt zelfs een soort gel, voor bv tansteenverwijdering/schoon maken van tandvlees (meer bij een mondhygieniste) , dat had ik laatst en die is zo uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest ook een keer tanden trekken en de verdoving is ongeveer na 2 uur uitgewerkt, je hebt allemaal luchtbellen ofzoo in je mond