Is een coronatest verplicht?

Ik heb al 4 dagen verkoudsheidklachten en blijf dus ook al 4 dagen thuis. Nu wilde ik toch een testafspraak maken voor de zekerheid, maar de eerstvolgende mogeijkheid is pas over 3 dagen en daar moet ik dan ruim 300 km voor rijden (heen en terug). De uitslag laat daarna ook even op zich wachten, dus vanaf het begin van mijn klachten tot het moment van uitslag ben ik dan al 10 dagen verder. Ik ben verder gezond en verwacht geen ergere klachten.

Ben ik verplicht me te laten testen, of kan ik gewoon thuis uitzieken, thuis blijven en pas weer van alles gaan doen als ik een paar dagen klachtenvrij ben geweest? Dat laatste is volgens mij ook het protocol als je wél zeker weet dat je corona hebt.

Ik heb in de afgelopen 2 weken alleen met mijn collega (1 persoon) op het werk contact gehad, dus die is sowieso al op de hoogte van mijn verkoudsheidklachten. Verder hoeft er niemand ingelicht te worden, ook niet als ik wel corona heb.

3 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Nee, de Nederlandse overheid verplicht inwoners niet tot het afnemen van een test.
Maar als u op vakantie gaat, kan het land van bestemming wel van u eisen dat u met een testuitslag aantoont dat u geen corona heeft.
Werkgeversorganisaties als VNO-NCW pleiten er wel voor: werknemers die in contact zijn gekomen met mensen die met het coronavirus zijn besmet, moeten zich verplicht laten testen. En bij een negatieve uitslag meteen weer aan het werk.
Ze zijn bang dat de thuisquarantaine die minister De Jonge verplicht er anders voor zorgt dat teveel werknemers die nodig zijn op de zaak, thuis blijven.
Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zei dat iemand verplicht twee weken in quarantaine moet als na onderzoek van de GGD blijkt dat hij of zij in contact is geweest met een met het coronavirus besmet persoon. Werkgevers vrezen dat de continuïteit van hun bedrijf daarmee gevaar loopt.
SimonV