Is het Coronavirus het minst aktief in warmer oorden?

Ik las dat het niet van de warmte houdt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
MasterSword
4 jaar geleden
Het corona virus verspreid zich makkelijk via koelen vochtige lucht,
en zal dus buiten het lichaam lang aanwezig zijn als de lucht koel en vochtig is.
( deur klikken bijvoorbeeld of andere dingen die mensen veel aanraken )
Dus als het warm en droog is zal het virus snel zijn vergaan buiten het lichaam.
Maar luchtreinigers met ionisator kunnen ook goed het virus neutraliseren.
( Het corona zal snel vergaan als het buiten 30 graden is. )

Antwoorden (1)

Het is zeer onzeker of SARS-CoV-2 minder actief is in warmer oorden. In Australië is het nu zomer en heerst het virus ook.
Wel kan het in een vochtige en koele omgeving gemakkelijker tot enkele dagen buiten het lichaam op oppervlakten overleven.
Degenen die momenteel de ziekte bestuderen, zeggen dat het nog te vroeg is om te voorspellen hoe het virus zal reageren op warmer weer.
Wereldgezondheidsorganisatie: we moeten er niet van uitgaan dat COVID-19 seizoensgebonden zal zijn en in de zomer zal verdwijnen, zoals de griep.
Dat valt wellicht te verklaren: griepvirussen verspreiden zich al tijdens het uitademen en kunnen uren door de lucht blijven zweven. Ze sterven echter sneller in een warme en vochtige omgeving.
Het coronavirus verspreidt zich volgens de huidige inzichten via druppelverspreiding: het reist mee op uitgehoeste druppeltjes groter dan 5 tot 10 micron (duizendste millimeter), die snel weer naar beneden vallen. De temperatuur lijkt hierbij geen rol te spelen.
SimonV