Werkt neurofeedback therapie bij depressie en zo ja, is dat resultaat blijvend? Is het geschikt als ondersteuning bij het stoppen met anti-depressiva?

Bij de ziekenfondsverzekering valt het onder alternatieve geneeswijze. Je moet rekenen op gemiddeld 20 misschien 35 behandelingen van zo'n 52,50. Als je maar 300 euro per jaar krijgt voor alternatieve geneeswijze is dat dus erg duur. Het schijnt dat het tot 2008 vergoed werd maar omdat er geen bewijs voor is dat het werkt, niet meer. De neurofeedback therapeut die ik aan telefoon had zei dat er bewijs voor was. Is het het proberen en al dat geld waard?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Cryofiel
9 jaar geleden
Eh... wat je schrijft is onmogelijk. Ofwel het is een alternatieve geneeswijze, ofwel er is bewijs dat het werkt. Beide tegelijk kan niet. Of hooguit slechts tijdelijk, wanneer het bewijs nog maar kort geleden is geleverd en er nog even wat administratieve tijd nodig is voordat zo'n methode niet meer alternatief, maar regulier wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer vooraf 20 tot 35 behandelingen geadviseerd wordt dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Therapie is prima, maar zou moeten stoppen wanneer het ervaren ongemak 'verholpen' is en niet wanneer de therapeut een nieuwe fiets van jouw gage kan kopen. Blijvend resultaat is afhankelijk van je bereidheid zelfonderzoek te doen, de voorwaarde te scheppen om de klachten/oorzaken te leren (her)kennen zodat elke volgende depressie minder vat op je krijgt.

Antwoorden (2)

NATUURLIJK zegt de neurofeedbackboer dat het werkt ; anders zou hij toch in zijn eigen vingers snijden ?? Dat is net zoiets als aan de slager vragen of vlees eten voor een mens noodzakelijk is...

Helaas zijn er nog altijd geen bewijzen dat neurofeedback iets meer doet dan een placebo-effect of andere wijze van suggestie-zonder-bewezen-werking (hypnose ofzo), dus lijkt het inderdaad weggegooid geld - al moet ieder dat natuurlijk voor zich uitmaken. Persoonlijk vind ik het feit dat er een deel WEL vergoed wordt al een verspilling van gemeenschapsgeld, maar goed, die kosten deel je dan met mensen die zich voor hetzelfde laten bijverzekeren, en niet uit het basispakket.

Het lastige met klachten als depressie is dat ze primair het gevolg zijn van een combinatie van aanleg en een chemische onbalans in de hersenen, maar uiteindelijk veroorzaakt worden door een trigger als een trauma of stressvolle gebeurtenis en verergert worden en in stand gehouden door gedrags- en denkpatronen. Dat maakt het moeilijk ze adequaat te behandelen met alleen medicijnen of alleen gedragstherapie (waarvan overigens het effect WEL bewezen is ; dat zou dus een logischer weg zijn om te bewandelen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn bronnen waaruit blijkt dat neurofeedback ook helpt bij depressie. Ik heb een paar links toegevoegd. Tegelijkertijd is het sprectrum van depressieve klachten heel breed en ook verschillende methodieken binnen NFB.

Ik zou de betreffende NFB therapeut vragen naar zijn materialen die aantonen dat het werkt. En mocht je er iets in zien, er zijn verzekeraars die meer vergoeden op het gebied van complementaire geneeswijzen.

Iets anders is dat er nogal wat apps zijn voor bijv smartphone waarmee je gratis een vorm van feedback kan uitproberen, ook al is het geen NFB. Google voor meer info op HRV.