Ik zoek boeken waarin geneeskrachtige kruiden goed staan beschreven?

Ik zoek boeken waarin duidelijk beschreven staat welke stoffen en effecten de planten hebben. (Fytologie)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Auteur: Penelope Ody
Nederlands
216 pagina's
Deltas Centrale uitgeverij
maart 2013
Alle productspecificaties
Alles over de heilzame eigenschappen en het gebruik van meer dan 100 kruiden, wilde planten, groenten en fruit

Natuurlijke geneesmiddelen worden niet altijd op basis van kruiden gemaakt. Dit boek beschrijft de geneeskrachtige eigenschappen van kamerplanten, wilde bloemen, specerijen en zelfs fruit en groenten. Zo kan materiaal uit eigen tuin en keukenkas of planten die in de vrije natuur te vinden zijn, gebruikt worden bij het zelf bereiden van dergelijke natuurlijke geneesmiddelen, in de vorm van infusies, siropen, zalven, poeders enzovoort.
U leert welke middelen het beste helpen bij verschillende klachten, zoals verkoudheden, huid- of spijsverteringsproblemen, keelontsteking, zonnebrand en nog vele andere.
Dankzij deze gids kunt u uw gezondheid op een natuurlijke, eenvoudige en goedkope wijze verbeteren.

Heel veel mensen proberen bij allerhande kwaaltjes kruidenmiddelen te gebruiken. De schrijfster is docente scheikunde en heeft zich gespecialiseerd in kruidentherapie en traditionele geneeskunde. In dit boek wordt zeer goede praktische informatie gegeven over verantwoorde toepassing van kruiden. Na een inleiding wordt beschreven hoe de middelen gemaakt kunnen worden en hoe deze kunnen worden toegepast. Dit zowel van de producten van de groenteboer, alsook huis-tuin- en keukenkruiden en zelfs kamerplanten. Dit alles vermeld in alfabetische volgorde van de wetenschappelijke namen. In het derde deel worden de diverse kwaaltjes besproken. Tot slot zijn een verklarende woordenlijst en een register opgenomen. Het boek bevat weinig illustraties (zwart-wittekeningen), maar bij deze informatie kan men uitgaan van een goede basis van plantenkennis. Zeer geschikt als naslagwerk voor de kruidentherapeut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn ongelofelijk veel boeken hierover, maar veel hiervan zijn (ver)eenvoudig(d).
Het is dan wel in het Engels, maar dit is wat mij betreft hét boek over fytologie / medische herbologie;

Medical Herbalism: The science principles and practice of herbal medicine
auteur: David Hoffman
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben al heel lang bezig met het bereiden en gebruiken van geneeskrachtige kruiden. Dit als hobby om kleine ongemakken te verhelpen. Het beste boek tot nu toe vind ik: Focus Geneeskrachtige Kruiden van Andrew Chevallier uitgegeven door Focus. www.unieboek.nl of www.focusgids.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je met name wetenschappelijke informatie wil, dat is dit, in het duist geschreven boek, toonaangevend
Karsten-Weber-Stahl, Lehrbuch der Pharmakognosie für Hochschulen. 9. Aufl., neu bearbeitet von Prof. Dr. Egon Stahl. 528 Abbildungen, 1 Tafel. Gustav Fischer Verlag, Stuttgart 1962. XII, 642 S.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf enkele jaren geleden "Het grote kruidenboek" aangeschaft. Deze gebruik ik zelf ook voor het kweken van mijn kruiden in mijn kruidentuintje. Er staan mooie grote foto's in, de kweekwijze wordt vermeld en de werking van de kruiden, maar ook hoe je van deze kruiden zalfjes, smeersels, tincturen en drankjes kunt maken. Zo staat er bij mij in de koelkast een volle fles thijmsiroop waar mijn man en kinderen op dit moment met hoesten en keelpijn dankbaar gebruik van maken.
Het is een handig, eenvoudig en hanteerbaar boek.
De auteur is Jennie Harding en de uitgeverij is Parragon.