Helpen daglichtlampen tegen winterdepressies?

Ik heb al vaak gehoord dat daglichtlampen zouden helpen tegen winterdepressies. Ik besloot eens te informeren naar de prijs van zo'n lamp, maar de verkoper zei dat hij niet veel gelooft van dat effect en dat het licht lelijk is. (blauwachtig)
Wat nu?
Is er een ervaringsdeskundige of specialist die er wat over weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een daglichtlamp _kan_ helpen bij een winterdip. Of het ook bij een echte winterdepressie helpt, weet ik niet, ik waag het te betwijfelen.
Er zijn speciale therapeutische lampen (met helder, wit licht; 10000 lux - veel daglichtlampen halen dat niet) die wel degelijk helpen, maar dan is het vaak slim om al in oktober te beginnen (afhankelijk van het type lamp elke ochtend een tijdje voor de lamp zitten, of elke week een paar dagen).
Zulke lampen kun je soms ook lenen/huren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het wordt zelfs vergoed door zorgverzekeraars en die geven niet zomaar geld uit aan therapieën die niet helpen. Zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Zorgverzekeraars geven wel degelijk geld uit aan therapieën die niet werken. Het is een simpele economische redenatie. Als veel mensen een aanvullend pakket willen hebben dat de cursus "pianospelen op de hei bij volle maan" vergoedt omdat dat zou helpen zwanger te raken, dan zal de verzekeraar zo'n pakket aanbieden. Ze zullen de premie hoog genoeg maken om winst te maken op dat pakket. Dat zo'n cursus geen zier helpt, maakt niet uit. De mensen willen het, economisch kan het, dus hup: aanbieden die onzin! Natuurlijk staat dit geheel los van de vraag naar de daglichtlampen.
Tsja.. De verkoper die er niet in gelooft.. Niet gehinderd door enige kennis van het onderwerp..

[http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/articles_515pdf.pdf]

Het therapeutisch effect van lichttherapie opw interdepressies is onomstreden. Zo’n 50-80% van de patiënten reageert goed op deze behandeling
(Terman e.a. 1989a; Meesters e.a. 1995a). Er is inmiddels een diversiteit in behandelwijzen ontstaan. De varianten betreffen de toediening, de timing en de tijdsduur van de behandelingen. Hoewel lichttherapie een relatief onschuldige behandelwijze is, zijn er enkele bijwerkingen beschreven.

lees ook:
archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/55/10/861
Beginning to See the Light Arch Gen Psychiatry. 1998;55:861-862.

High intake of sweets late in the day predicts a rapid and persistent response to light therapy in winter depression
Psychiatry Research, Volume 46, Issue 2, February 1993, Pages 107-117
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare verkoper dan die zijn eigen product niet aanprijst
maar het werkt echt wel.
het is inderdaad geen warm gezellig licht
maar het is zeer effectief